Iedereen een gelukkig en spannend 2009 gewenst! - Reisverslag uit Beetgumermolen, Nederland van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu Iedereen een gelukkig en spannend 2009 gewenst! - Reisverslag uit Beetgumermolen, Nederland van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu

Iedereen een gelukkig en spannend 2009 gewenst!

Door: J.W.A. Langendijk

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

31 December 2008 | Nederland, Beetgumermolen

Bijna oudjaar, en bijna weer het eind van mijn 'vakantie' thuis.

De voorbereidingscursus van MSF was grondig en vooral erg boeiend en heel erg gezellig/goed. (Voor mijn ex-collega's-nascholingmakers: een erg goede mix en afwisseling van de diverse technieken: frontaal, groepswerk, video's, plaatjes, oefeningen binnen en buiten, etc.) Veel geleerd, en veel gepraat, veel gelachen ook. Veel groepsdiscussies, en bespreking van situaties zoals die zich 'in het veld', zoals dat genoemd wordt, voor kunnen doen en in ieder geval voorgedaan hebben. Erg inspirerend meestal. Ik ben in ieder geval niet de enige die op zijn minst een beetje bang is voor het grote avontuur, en dat troost. Allemaal mensen met dezelfde gekte: we gaan tóch! 26 mensen van diverse nationaliteiten: Canada, Engeland, USA, Denemarken, Duitsland, een Tsjechische, en met mij meegerekend drie Nederlanders. De straf van Babel was erg duidelijk; Engels was de gezamenlijke voertaal, maar het voortdurend wisselen van talen was verwarrend: ik begon eens in het Nederlands tegen de Deense collega, in het Frans tegen de Duitse groepsgenoot, en weer thuis vergiste ik me ook eens en begon opeens in het Engels tegen Irene. Ik weet nu dus veel beter wat MSF is, wat het speciale van MSF is, in vergelijking tot andere humanitaire organisaties zoals het Rode Kruis, of echte ontwikkelingswerk-organisaties. (Want dat is MSF niet.) Mijn keus voor MSF berustte aanvankelijk op intuïtief aanvoelen en een slechts op oppervlakkige kennismaking; die week in Castricum leerde me in ieder geval ook dat het een club is waar ik graag bij wil horen.

Daarna een weekje in Brussel voor het bijspijkeren van mijn Frans. Een zeer luxueuze situatie: dagelijks 5 uur één-op-één met een meneer die veel ervaring heeft in het bijschaven van MSF-gangers, en dus weet wat en hoe daar gesproken wordt: 'Franglais' zo af en toe. Die bovendien met gevoel voor humor en eindeloos geduld mijn gestuntel bijstuurde. Niet dat ik nu vlekkeloos in het Frans uit kan leggen van malaria nu is en wat je ertegen kan doen, maar ik kom toch in ieder geval een heel eind. En ik kon ook uitleggen wat ik met/voor een denkbeeldige nachtdienst-patiënt gedaan had, om de zorg 'over te dragen' aan een dag-collega. We namen daar 'gevallen' voor die ik me zonder veel moeite uit Taung herinnerde.
Overigens had ik naast het dagelijkse 'huiswerk' (bereid een verhaal voor over slaapziekte bijvoorbeeld) ook nog wel tijd voor wat toerisme: het hele centrum was vol met kerstmarkten, en de Grote Markt, die toch al mooi is van zichzelf, was opgesierd met een licht- en geluid-gebeuren.

Tussen Castricum en Brussel konden we net de 40-jarige bruiloft van goede vrienden meemaken. En na Brussel even bijkomen en toen een rustige maar gezellige kerst thuis, met Irene en oudste dochter. (Zoon zit in New York bij vriendin, andere dochter in Mexico bij haar schoonfamilie.)

En nu ben ik geleidelijk aan toenemend aan het verzenuwen voor het vertrek naar de Centraal Afrikaanse Republiek. Mijn pas is, met visum vandaag aangekomen. Gisteren kreeg ik mijn laatste vaccinatie, ik ben al ruim twee weken aan de malaria-pillen, dus eigenlijk is er niets meer te doen, maar ik blijf maar onrustig: kan ik het wel? Durf ik het wel? En dat laatste dan vooral weer de verantwoordelijkheid daar: het 'gewone werk' zie ik niet vreselijk tegen op (al is ook dat wel spannend: malaria ken ik alleen nog maar uit de boeken, en schijnt daar de meest voorkomende ernstige ziekte te zijn), maar ik word daar verondersteld medisch de leiding te hebben over een groot team 'local staff': allemaal mensen die er al langere tijd zitten en dus veel beter weten dan ik wat er allemaal gebeurt en wat er moet gebeuren. Hoezo zou ik daar dan wat van kunnen zeggen? Het 'managen' van ons eigen praktijkje in Beetgumermolen, met zijn vijven was al een hele klus. Hoe moet dat met een team van ruim 100 man/vrouw? In een andere taal en een andere cultuur?

Er is maar één manier om daar achter te komen: gewoon gaan doen. En dat ga ik dus doen. Maandag 5 januari vertrek ik naar Berlijn voor een 'briefing' en van daar via een omweg naar Bangui, de hoofdstad van de CAR voor een verdere 'briefing'. En daarna door naar Birao.

Er is nog een technisch probleem: éénmaal 'in het veld' zal ik geen internet meer hebben, en dus ook dit dagboek niet meer kunnen bijhouden.
Ik ben met MSF in gesprek om een 'blog' op de site van Artsen zonder Grenzen te gaan maken. Details daarover worden in Berlijn met me besproken, en afspraken over hoe dat zal gebeuren worden daar ook gemaakt. Maar kijk af en toe eens op http://www.artsenzondergrenzen.nl en daar onder 'wat doet AZG' naar 'Weblog': http://www.actiezondergrenzen.nl/weblog/?page_id=2 : wie weet kom je mij binnenkort ook als 'blogger' tegen daar. Om alvast wat reclame te maken: klik daar op 'Anita de Jong'; ze is verpleegkundige en werkt ook in de CAR, in Boguila Kota, een eind verder naar het oosten.

Bijgaand nog plaatjes van Google Maps: de rode pijltjes staan op Birao en Gordil, de twee lokaties van 'mijn' project.




Het komend jaar wordt weer een heel ander jaar dan alle voorgaande jaren. Dit was wat ik 'altijd' al wilde, en nu wordt het dan toch eindelijk echt.
Dat het voor U allen ook maar mag brengen wat je altijd al wilde, en laten we daarbij hopen dat 'dat wat je altijd al wilde' uitpakt zoals je dat hoopt…

HgrJW.



P.S.:
Mijn dochter vond dat er een recentere foto bij dit dagboek moest. Die is nu dus aangepast.

  • 31 December 2008 - 08:48

    Hennie Mulder:

    Lieve JW,
    Veel succes op je nieuwe missie, we hopen zo nu en dan een "blog" van je te kunnen oppikken!
    De allerbeste wensen voor jou en je naasten!
    Groeten,
    Fred en Hennie Mulder

  • 31 December 2008 - 10:21

    Henka Osinga:

    beste JW
    insgelijks een gelukkig nieuwjaar voor jou en je fam. heel veel succes op je nieuwe avontuur. zag je pas nog door ah bewegen maar kon je niet even aan schieten, groeten de osinga´s

  • 31 December 2008 - 10:48

    Tineke Weidema:

    Lieve vriend,
    Doen wat je altijd al wilde: dat is een prachtige spreuk voor 2009( ik zou er een preek over kunnen maken)
    vrede en alle goeds gewenst, ook van Johan,kus!

  • 31 December 2008 - 13:31

    De Snitkers:

    Goed idee van je dochter om een andere foto te plaatsen. Zo te zien heeft het leven in het verre land je goed gedaan.Je lijkt wel 10 jaar jonger.(of is dat de belichting??)
    Dat je het durft dat blijkt wel, anders ging je niet. Dat je het kan daar twijfelen wij niet aan.Veel succes en hopelijk lukt het met de communicatie zodat wij niet verstoken blijven van je verhalen. Groetjes Machiel en Grada

  • 01 Januari 2009 - 12:20

    Klaske Wynia:

    een goed 2009 en veel succes daar
    hopelijk heb je wel een postadres zodat we weer eens iets op kunnen sturen
    groetnis fan de durk klaske ineke en stefan wynia

  • 01 Januari 2009 - 18:26

    Ena:

    Hoi pap,

    Ja! Die nieuwe foto viel me meteen op :-)

    Geniet nog maar even van de eerste 2009 dagen in Nederland. Liefs vanuit Mexico-Stad,
    Ena

  • 01 Januari 2009 - 20:39

    Jolien:

    Lieve JW,

    Voor mij geen nieuwe foto.
    Ik weet het zeker, omdat ik weet hoe je eruit ziet... Dezelfde foto dus, maar ook mooi. Ligt het aan Macintosh??

    Nog een paar dagen en dan heb je het verder te druk.

    Dat 2009 ook maar een bewogen maar vooral bevredigend (voor jou of voor je klantjes daar..)
    jaar mag worden.
    Het ga je goed!

  • 01 Januari 2009 - 20:58

    Hashmat:

    goed en gezond 2009 en veel succes met nieuw missie.

  • 02 Januari 2009 - 10:57

    Dick:

    Hoi Jan Willem, het kan nog net dus: een heel goed jaar voor jou en irene. Ik zie dat je vlak tegen de grens met Soedan zit...Hou je haaks, zou Alexandra haar zuster van 82 zeggen. Als je je verhaal over slaapziekte in een bestand hebt staan kan je het me nog mailen? dickveer@hotmail.com.
    Hoop toch zo nu en dan wat over je te horen, ik heb de sites genoteerd.
    Een groet van Alexandra en mij.

  • 04 Januari 2009 - 11:15

    Nico Van Egmond:

    Bonne annee, Jan Willem! Het zal je vast gaan lukken daar, en het afrikaans -frans is een leuke taal kan ik je uit ervaring melden. Goede start gewenst.

  • 04 Januari 2009 - 12:34

    Nellie Van Der Meer:

    Dag Jan Willem,
    Een bijzonder 2009 voor jou en dat het bijzonder wordt is bijna wel zeker lijkt me. Morgen vertrek je en ik wens je heel veel succes, sterkte en wijsheid voor de komende tijd. Ik ga zeker de sites die je noemt, regelmatig bekijken en hoop dat er een berichtje van je te vinden is met misschien wel foto’s.
    Hartelijke groet en dat de reis naar wens verloopt!

  • 05 Januari 2009 - 10:22

    Lianne:

    Beste Jan Willem,

    De allerbeste wensen voor 2009!
    Nog maar net terug en nu alweer vertrokken. Ik hoop dat je 'dat wat je altijd al wilde doen' zonder al te veel horten of stoten beleeft. Blijf graag op de hoogte via de door jou genoemde site.
    Heel veel succes en durf toegewenst.
    Groeten, Lianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Willem

Ik was huisarts in Beetgumermolen van 1977 t/m 2006. Toen na 30 jaar de kinderen op eigen benen stonden kwam een oud plan ten uitvoer: 'verweg' het leven meemaken, door er te gaan werken. Begin 2007 volgde ik aan het Koniklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam de 'tropencursus': drie maanden dagonderwijs met huiswerk 's avonds. Dat doende begon het solliciteren en zoeken naar een plekje. Dat lukte uiteindelijk, en dat leidde tot deze reizen. HgrJW.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 813
Totaal aantal bezoekers 147243

Voorgaande reizen:

18 December 2013 - 23 Februari 2014

Zesde reis, weer Ethiopië

13 November 2012 - 24 Januari 2013

Vijfde reis: Ethiopië

01 Juni 2010 - 02 Februari 2011

Vierde reis: DR Congo

09 Oktober 2009 - 29 November 2009

Derde reis: Kenya

05 Januari 2009 - 10 Juli 2009

Tweede reis: CAR

26 November 2007 - 22 Oktober 2008

Eerste reis: Zuid Afrika

Landen bezocht: