Ruim een half jaar met MSF in de CAR - Reisverslag uit Bangui, Centraal Afrikaanse Republiek van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu Ruim een half jaar met MSF in de CAR - Reisverslag uit Bangui, Centraal Afrikaanse Republiek van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu

Ruim een half jaar met MSF in de CAR

Door: J.W.A. Langendijk

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

09 Juli 2009 | Centraal Afrikaanse Republiek, Bangui

Het zit er bijna op: ik zit nu nog in Bangui, maar ik heb alles gedaan wat er gedaan moet worden, het is halverwege de middag, en vanavond vlieg ik terug naar Nederland. Ruim een half jaar Centraal Afrikaanse Republiek. Ik was er met Artsen zonder Grenzen, een organisatie die ontstaan is in Frankrijk, en internationaal bekend is als 'Médecins sans Frontières', kortweg MSF.

Het was een geweldige ervaring. Ik heb er over 'geblogd', niet op 'waarbenjij.nu', maar op de website van MSF in Nederland: je vind de verhaaltjes op http://www.azgweblog.nl/?author=17 .


MSF werkt in gebieden waar 'gewone' mensen niet eens kunnen komen. Niet alleen omdat er geen vervoer naar toe is, en U er geen visum voor krijgt, maar vooral omdat, zelfs áls U dat visum al hebt, het er gewoon te gevaarlijk is.

Omdat MSF uitermate nadrukkelijk onafhankelijk en onpartijdig is en dus geen deel uitmaakt van het conflict, waar dat dan ook over moge gaan, kunnen er afspraken gemaakt worden met de verschillende strijdende partijen, en kunnen die toezeggen dat ze MSF en zijn medewerkers met rust zullen laten. Zelfs dat levert niet altijd volstrekte veiligheid op, maar door je overal en altijd zeer duidelijk als MSF kenbaar te maken, heb je althans enige bescherming.

Vanwege diezelfde veiligheid kan niet altijd over alles wat we doen hardop gepraat en geschreven worden. Weliswaar heeft MSF als doelstellingen niet alleen het helpen van bevolkingen in nood, maar ook het naar de buitenwereld toe getuigen van de wantoestand die eventueel aangetroffen wordt; door verkeerde woordkeus of 'verkeerde' details kan je een heel project in gevaar brengen. Daarom werden mijn verhaaltjes altijd eerst 'gescreend', en is een enkele soms wat aangepast. Of een heel enkele weggelaten. Ik werkte geheel vrijwillig, en met plezier aan deze afspraken mee: veiligheid voorop! Ik leerde (ook) daar weer van bovendien.


Mijn werk voor MSF stopt hier (voorlopig?) weer. Maar MSF gaat gelukkig door. Want helaas gaat ook de oorlog verder. Overal, maar ook in de CAR: we meenden ons te kunnen terugtrekken uit Vakaga, de provincie waar ik werkte, omdat de (burger)oorlog over was. En we waren nog geen maand weg, en het geweld barstte weer los. MSF gaat er binnenkort weer kijken, want we horen dat wat was opgebouwd nu al niet meer functioneert.

MSF levert noodhulp; het is geen ontwikkelingsorganisatie. Dus zuchtten we diep, en beginnen van voor af aan. Ik ben trots op die club. Ik ben dankbaar dat ik er een klein steentje aan heb mogen bijdragen.

Als U ook Uw steentje wilt bijdragen, dan kan ik U van harte de website van MSF aanbevelen: http://www.artsenzondergrenzen.nl/ . Die spreekt voor zich. Bij voorbaat bedankt.

HgrJW.

  • 09 Juli 2009 - 15:56

    Ena:

    Lieve pap,

    Goede reis terug vanavond. Succes met de laatste kleine loodjes daar en geniet straks maar van de krentenbollen van de bakker en de groene weiden in Friesland.

    Liefs,
    Ena

  • 09 Juli 2009 - 16:17

    Grada:

    Hoi JW,
    Wat gaat de tijd toch snel. Alweer een half jaar voorbij.We hebben je af en toe gevolgd en hebben bewondering voor je (jullie) werk. Nu maar even weer genieten van het Fryske lân en dan weer terug??? of kom je eerst nog een keer naar ons toe? Allerbeste groet van Machiel en Grada.

  • 10 Juli 2009 - 07:55

    Nellie:

    Dag Jan Willem,
    Een hartelijk welkom thuis! Een grotere overgang bestaat bijna niet lijkt me. Nu weer genieten van het Friese leven en van je fam.
    Jouw verhalen met veel respect en belangstelling gelezen.

    Hartelijke groeten,
    Nellie

  • 10 Juli 2009 - 08:02

    Els Touw:

    Hoi JW, geniet van het soppige Holland/ Friesland. Ook hier is het mooi en soms spannend. Tot gauw, Els

  • 10 Juli 2009 - 11:15

    Christiaan:

    Ha Jan Willem,

    hoop dat je een goede reis naar huis hebt. De overgang zal wel weer enorm zijn, maar daarmee heb je nu ervaring. Had op een of andere manier je weblog gemist, dus heb ik me nu alsnog bijgelezen. roept herinneringen op aan dingen waar ik als 24 jarige co-assistent redelijk nonchalant op reageerde, maar die toch niet echt vergeten waren. dank voor je prachtige doorkijkjes, MSF verdient zeker onze steun!

  • 10 Juli 2009 - 15:48

    Dick Van't Veer:

    Hé Jan Willem!
    Fijn dat je er weer bent!

  • 10 Juli 2009 - 18:13

    Thea De Vries:

    Hoi Jan Willem,
    Ik heb met belangstelling je verhalen gelezen. Je schrijft boeiend en onderhoudend: ga je ook nog een boek uitgeven over je belevenissen? We kunnen er veel van opsteken in dit land waar het glas meer dan halfvol is voor wie het wil zien.
    Dank voor je verslagen.
    Een goede tijd toegewenst in Nederland met je familie en vrienden.
    Vriendelijke groet, Thea.

  • 10 Juli 2009 - 19:23

    Oud In Afrika:

    Jan Willem, goed te lezen dat het je goed gegaan is en dat je nuttig werk hebt kunnen verrichten.

    Mocht je je vervelen dan wacht er nog steeds mooi werk in Ethiopia dat helaas om andere redenen lastig is > het papierwerk en de vergunningen. Mocht je er samen met mij een keer aan willen beginnen dan ben ik beschikbaar.

    Geniet van Friesland en de mensen om je heen !

    Henk.
    www.oudinafrika.org

  • 12 September 2009 - 17:13

    Roelien:

    Lieve Jan Willem,
    Een late reactie van mij,maar je weet, better let as net. Wat prachtig om je verhalen te lezen en op die manier een heel klein beetje van die andere wereld te ervaren. Goed dat er mensen zijn,zoals jij. Ik hoop je binnenkort in levende lijve te ontmoeten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Willem

Ik was huisarts in Beetgumermolen van 1977 t/m 2006. Toen na 30 jaar de kinderen op eigen benen stonden kwam een oud plan ten uitvoer: 'verweg' het leven meemaken, door er te gaan werken. Begin 2007 volgde ik aan het Koniklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam de 'tropencursus': drie maanden dagonderwijs met huiswerk 's avonds. Dat doende begon het solliciteren en zoeken naar een plekje. Dat lukte uiteindelijk, en dat leidde tot deze reizen. HgrJW.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 536
Totaal aantal bezoekers 147470

Voorgaande reizen:

18 December 2013 - 23 Februari 2014

Zesde reis, weer Ethiopië

13 November 2012 - 24 Januari 2013

Vijfde reis: Ethiopië

01 Juni 2010 - 02 Februari 2011

Vierde reis: DR Congo

09 Oktober 2009 - 29 November 2009

Derde reis: Kenya

05 Januari 2009 - 10 Juli 2009

Tweede reis: CAR

26 November 2007 - 22 Oktober 2008

Eerste reis: Zuid Afrika

Landen bezocht: