Op naar het derde avontuur. - Reisverslag uit Beetgumermolen, Nederland van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu Op naar het derde avontuur. - Reisverslag uit Beetgumermolen, Nederland van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu

Op naar het derde avontuur.

Door: J.W.A. Langendijk

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

07 Oktober 2009 | Nederland, Beetgumermolen

Wat betreft de tijdsduur is dit slechts een 'avontuurtje': ik zal slechts 6 weken aan het werk zijn. Maar erg bijzonder: daarna komt Irene ook naar Kenya, en gaan we samen nog een anderhalve week een rondreis door (wild)parken maken. Kortom: het wordt weer heel anders dan de vorige reis.

Toen ik voorjaar 2007 de tropencursus deed was er bij enkele 'lessen' daarvan een echtpaar dat met name de huidziekten-onderdelen volgde. Ze vertelden dat ze met een mij toen geheel onbekende organisatie, te weten 'Rotary Doctors Nederland' zes weken in Kenya gingen werken. Omdat het op dat moment geheel onduidelijk was of ik ooit een plek zou vinden om 'verweg' aan het werk te komen, nam ik ook contact met de organisatie op.

Ik ben geen 'Rotarian', en had ook geheel geen affiniteit tot de Rotary, overigens geheel gebaseerd op vooroordelen, en niet op werkelijke kennis van zaken. Maar die club blijkt een groot aantal 'goede doelen' actief te steunen. Zo kwam ik zowel in Zuid Afrika, als zelfs ook in Vakaga het beeldmerk van de Rotary tegen op schooltjes en kliniekjes.

Eén van de 'goede doelen' is een aantal projecten in Kenya. Zie daarvoor de website van Rotary Doctors Nederland, RDN: http://www.rotarydoctorsnederland.nl/ . Ik zal mee gaan doen aan/met de Kimilili Jeepline. Het komt er op neer dat er rondom het ziekenhuis(je) in Kimilili een aantal kliniekjes zijn, die eens per week door een team van RDN bezocht worden, die daar spreekuur houden.

De verschillen met de vorige reizen zijn weer groot: mijn eerste avontuur was een baan in (Zuid Afrikaanse) overheidsdienst: ik had daar met de infrastructuur en wat er allemaal kon en aanwezig was niets te maken. De eerste helft van dit jaar, bij MSF, voelde ik me ook, althans aanvankelijk, een klein radertje in een grote, goed-lopende machine. Maar naarmate de tijd vorderde bleek ik toch ook voor infrastructuur en logistiek, aandacht te moeten hebben. Dat is hier nog weer anders, geloof ik. De helft van mijn bagage bestaat uit verbandjes en andere benodigdheden, op verzoek van mensen die er al geweest zijn. En hoewel ik overmorgen al vertrek, kwam er gisteravond nog een mailtje van de collega die er nu werkt, of ook toch nog wat wilde meenemen, want een onderdeeltje van de meter om bloedarmoede te meten was 'opeens' op.

Ik heb de indruk dat de meeste dokters die uitgezonden worden net als ik netrekkelijk kort geleden met hun praktijk gestopt zijn, enkelen werken nog actief als huisarts. In dat laatste geval is het makkelijk om wat spulletjes te verzamelen door in je praktijk een graai in de verbandkast te doen. Maar ja, ik ben er al bijna drie jaar uit, en klop dan dus beleefd aan bij mijn opvolgers of die nog een bestelling voor me willen doen. Dat wilden ze gelukkig.

Mijn vaccinaties zijn bijgewerkt, ik ben mijn koffer weer aan het pakken, en ik heb er zin in. Ik hoop jullie allen weer via dit medium op de hoogte te houden.

HgrJW.

  • 07 Oktober 2009 - 12:39

    Henk2:

    Goede reis, en een mooie vakantie!

  • 07 Oktober 2009 - 12:41

    Jolien:

    Ha die Jan Willem. Te laat dus alweer om je nog te zien voor vertrek.
    Ik ben heel benieuwd naar je nieuwe ervaringen en naar wat jullie daarna gaan doen!
    Veel succes en deze keer ook... veel plezier.

  • 07 Oktober 2009 - 13:11

    Carolien:

    Hallo Jan Willem,

    Helaas heb ik je gemist toen je even bij onze praktijk langs kwam.
    We zijn nog steeds nieuwsgierig naar al jouw verhalen.
    Succes maar weer....groet

  • 07 Oktober 2009 - 13:25

    JoJan Keuning:

    Dag JW,

    Dat je maar weinig geweld en niet al te veel leed mag ontmoeten.
    Mijn hobbies zijn een stuk saaier: na een waarneming afgelopen voorjaar als oncoloog in MCL begin ik volgende week aan een 2e periode.
    Salut,
    JoJan

  • 07 Oktober 2009 - 13:41

    Ena:

    Hoi pap,

    Ik hoop je nog even te spreken voordat je weer vliegt. Succes met pakken maar weer!

    Liefs,
    Ena

  • 07 Oktober 2009 - 14:01

    Martien En Aly:

    Fijn dat je ons weer laat meeleven met je avonturen. Succes bij je werk en samen een fijn vakentie toegewenstHartelijke groeten en tot ziens.

  • 07 Oktober 2009 - 15:51

    Petra:

    Dat klinkt weer veelbelovend. Veel succes en mooie reis!

  • 07 Oktober 2009 - 16:49

    Janny:

    Jan Willem
    Wij wensen jou een goede reis op de weg die je moet gaan, waar veel mensen op je hulp wachten,je hebt een groot hart voor deze mensen,ook wensen wij jullie beide een fijne tijd samen toe en pas goed op Irene want,ze is ons zeer dierbaar.

  • 07 Oktober 2009 - 17:00

    Nellie:

    Dag Jan Willem,
    Je hebt duidelijk de smaak te pakken om je deskundigheid in te zetten daar waar het broodnodig is! Fantastisch! Veel succes tijdens je werk én daarna een fijne vakantie.
    Goede reis en pas goed op je zelf!
    Hartelijke groeten,
    Nellie

  • 07 Oktober 2009 - 17:10

    Sonja Hiemstra:

    Hoi lieve Jan Willem, ik wens je alle succes in Kenya deze 6 weken !!!! En een fijne vakantie daarna samen met Irene in dat prachtige land,liefs van Sonja en groeten van Jaap.

  • 07 Oktober 2009 - 19:18

    Rob L.:

    Geweldig dat je weer gaat en nog wel met een organisatie waar ik lid van ben (rotary). Leuk dat jullie daarna samen nog gaan rondtrekken.
    Veel succes daar en een goede reis.

  • 07 Oktober 2009 - 19:40

    Joske:

    Jan willem, een heel goede reis gewenst. Kenia lijkt me een erg mooi land, dus ook genieten.

  • 08 Oktober 2009 - 09:16

    Dick:

    Hoi Jan Willem!
    Ik hoop dat het weer goed zal gaan. We denken aan je, en over een paar weken een fijne vakantie met irene.

  • 08 Oktober 2009 - 20:20

    Annette:

    Hoi Jan Willem,
    Ik hoop dat de verbandspullen in je koffer passen.Ik zou morgenochtend om 08.00uurop de praktijk zijn dan had ik je weer uitkunnen zwaaien.Maar moet even wat anders doen.Goede reis en leg ze daar maar in de watten!Dikke kus.

  • 08 Oktober 2009 - 20:52

    Elske:

    Tof, Jan Willem. Het wordt daar vast genieten. Veel (werk) plezier, ik hoop dat je de Kilmanjaro ook zal zien.

  • 08 Oktober 2009 - 21:54

    Els Touw:

    Hoi JW, Veel plezier in Kenya. Geniet ook van al het moois dat dit land te bieden heeft. Ik ben benieuwd in welke situatie je zal komen. Groetjes, Els

  • 10 Oktober 2009 - 20:14

    Thea:

    Hallo Jan Willem, veel (werk-)plezier toegewenst.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Willem

Ik was huisarts in Beetgumermolen van 1977 t/m 2006. Toen na 30 jaar de kinderen op eigen benen stonden kwam een oud plan ten uitvoer: 'verweg' het leven meemaken, door er te gaan werken. Begin 2007 volgde ik aan het Koniklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam de 'tropencursus': drie maanden dagonderwijs met huiswerk 's avonds. Dat doende begon het solliciteren en zoeken naar een plekje. Dat lukte uiteindelijk, en dat leidde tot deze reizen. HgrJW.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 585
Totaal aantal bezoekers 147514

Voorgaande reizen:

18 December 2013 - 23 Februari 2014

Zesde reis, weer Ethiopië

13 November 2012 - 24 Januari 2013

Vijfde reis: Ethiopië

01 Juni 2010 - 02 Februari 2011

Vierde reis: DR Congo

09 Oktober 2009 - 29 November 2009

Derde reis: Kenya

05 Januari 2009 - 10 Juli 2009

Tweede reis: CAR

26 November 2007 - 22 Oktober 2008

Eerste reis: Zuid Afrika

Landen bezocht: