Terug in Beetgumermolen, einde van een avontuur. - Reisverslag uit Beetgumermolen, Nederland van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu Terug in Beetgumermolen, einde van een avontuur. - Reisverslag uit Beetgumermolen, Nederland van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu

Terug in Beetgumermolen, einde van een avontuur.

Door: J.W.A. Langendijk

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

27 Oktober 2008 | Nederland, Beetgumermolen

Het jaar is om, ik ben weer terug in Beetgumermolen. Donderdag 16 oktober was de laatste werkdag, die ik voor een aanzienlijk deel besteed heb aan afscheid nemen, maar ook nog de ronde over 'mijn' ward F gemaakt heb. Veel gepraat, veel emotie natuurlijk. De koffers waren al gepakt de dagen ervoor, ik reed naar Potchefstroom om bij Ali Dortasj, een Iraanse collega die in Taung gewerkt heeft maar nu daar werkt te praten en te overnachten. Ook hij werkt in een 'public' hospital, maar dát ziekenhuis is ook opleidingsziekenhuis, en betrekkelijk goed van personeel voorzien. En in ieder geval véél beter georganiseerd. Wat een verschil met Taung.
Het was goed Ali weer te zien en te spreken, en ook om te zien dat er echt ook wel gewoon, naar onze Nederlandse normen, gewerkt kan worden in een public hospital in Zuid Afrika. En zeer 'niet goed' om het verschil tussen echt platteland (Taung) en iets minder platteland (Potchefstroom) te zien. Waarom dat verschil? Zijn mensen in het dunner bevolkte gebied minder waard?
De volgende dag door naar Johannesburg, en daar de koffers weggebracht naar een luchtvracht-firma. En vervolgens de laatste souvenirs gekocht, en een verre neef ontmoet die al jaren daar werkt, en die ik op de heenweg gemist had, omdat hij toen zelf niet in Zuid Afrika was. Zondag nog naar een wildpark geweest, en daarna weer terug naar Taung. Maandag voor het laatst naar Thotayatau: het huis heeft een dak, en er is een kraan waar zowaar water uit komt! Ze werken er echt hard! Ook het eerste stukje van de nieuwe tuin is al omgewerkt. Op de lange terugweg weer de nodige loslopende koeien tegengekomen, en Zr Mothibi opgezocht, mijn Afrikaanse SIM-card bij haar achter gelaten, en afscheid genomen. Tot slot de auto laten schoonmaken, en daarbij naar de ondergaande zon gekeken: de zon gaat onder letterlijk over mijn Taung-avontuur.
Dinsdag een echte reisdag: van 's morgens vroeg eerst de auto naar Hartswater gebracht en ingeleverd. Dan in diezelfde auto door naar Kimberley (zo'n 150km naar het zuiden) waar ik op het vliegveld werd afgezet. Een poos wachten, dan een uurtje vliegen over het dorre droge Zuid Afrika naar Johannesburg. Daar de vliegkaartjes veranderd (toen ik vertrok kon er slechts voor 10 maanden geboekt worden, dus de kaartjes waren al veranderd, maar dat moest nog betaald worden), toen weer een paar uur wachten, en 's avonds op een vlucht naar Frankfurt, waar ik woensdag rond 5 uur 's morgens aan kwam. Weer een poosje wachten, toen naar Schiphol vliegen, alwaar Irene mij stond op te wachten. Kopje koffie op Schiphol. Thuis.

Friesland liet zich op zijn mooist zien: zonnetje, windje, mooie wolken in een blauwe lucht. Bij dat laatste, toen ik vrijdag naar buiten keek dacht ik dat de lucht grijs was. Nee, het was Fries-waterig-blauw, want de zon scheen ook! Heel wat anders dan het blauw in Taung.

Als eerste officiële daad meldde ik me weer bij het gemeentehuis als ingezetene. Verrassing: Irene moest schriftelijk toestemming geven om mij weer bij haar in een huis te mogen laten wonen! Daarna naar het ziekenfonds om weer verzekerd te raken. En ondertussen rondkijken in Beetgumermolen en Leeuwarden. Erg leuk om allemaal mensen weer terug te zien. En degenen die een welkomstgeschenk gaven: bedankt. Slecht voor de lijn, maar heerlijk!

En hoe nu verder?
Ik weet het werkelijk nog niet. Het is nog een chaos aan indrukken en emoties in mijn hoofd. Met als belangrijkste emotie de boosheid over de buitengewoon oneerlijke verdeling van de welvaart en zorg over de mensen; niet alleen het verschil Noord-Zuid (Nederland versus rural Zuid Afrika), maar vooral de oneerlijkheid binnen het als geheel toch relatief rijke Zuid Afrika (bijvoorbeeld Potchefstroom versus Taung.) Maar het is nog veel te vroeg voor conclusies. Afgezien dan van 'we live in an unequate world', natuurlijk.

Tot slot nog een mededeling over Thotayatau:
Enkele mensen hebben gevraagd hoe ze konden bijdragen. Ik ben daar namens de mensen daar erg blij mee. En dankzij de WOM kan dat ook betrekkelijk simpel. Die WOM heeft met veel geploeter inmiddels een subsidie aangevraagd bij Impulsis. Dat is een gezamenlijk initiatief van Edukans, ICCO, en Kerk in Actie. Als alles goed gekeurd wordt zal Impulsis de giften die van particulieren binnenkomen verdubbelen.
De WOM is niet echt makkelijk te vinden: op internet ga je eerst naar www.menaldumadeel.nl en daar in de blauwe balk links op het scherm naar Wonen vervolgens, eveneens weer in de blauwe balk, naar Ontwikkelingssamenwerking en daarin naar Stichting WOM en daar vind je dan het bankrekeningnummer 341744050 ten name van de WOM te Beetgumermolen. Je kan er ook ook meteen komen door te klikken op http://www.menaldumadeel.nl/index.php?id=1227&L=1%40OBZD-gemeente . Daar staat nu nog niets over Thotayatau, maar ik zal mijn best doen daar wat aan te veranderen.


  • 27 Oktober 2008 - 19:09

    Hennie Mulder:

    Hoi Jan Willem,
    Welkom thuis in Beetgumermolen. Het zal erg wennen zijn in het Friese. Je zult ongetwijfeld nog lange tijd nodig hebben om al hetgeen je gedaan en meegemaakt hebt een beetje achter je te laten, sterkte gewenst! Ik heb genoten van je verhalen, je hebt ons een beetje deelgenooot gemaakt, daarvoor dank.
    Groetjes uit Engelum.

  • 27 Oktober 2008 - 19:31

    Sonja Hiemstra:

    Hoi Jan Willem,
    Welkom thuis in Friesland!Wennen en verwerken,veel succes ermee.We steunen jouw initiatief voor Thotayatau,groeten van Jaap en Sonja Hiemstra.

  • 27 Oktober 2008 - 20:19

    Rob Leemans:

    Welkom terug na dit geweldige avontuur!!!
    Het zal wel even wennen zijn om weer over de "alledaagse zaken" mee te kunnen praten. Je bent even een soort vreemde in je eigen omgeving, maar dat zal wel weer snel veranderen.
    Groeten, Rob

  • 28 Oktober 2008 - 12:37

    Jolien:

    Welkom thuis JW! en dank voor al je verhalen, waar ik te weinig op gereageerd heb, waarvoor excuus.
    liefs!

  • 29 Oktober 2008 - 20:23

    Peter Kraft:

    Ja, welkom terug Jan Willem. Ik hoop je nog eens te spreken binnen niet al te lange tijd.
    hartelijke groet van Peter.

  • 03 November 2008 - 21:04

    Thea:

    Van harte welkom in ons koude kikkerlandje. Ik hoop dat je je snel weer thuis zult voelen.
    thea.

  • 06 November 2008 - 17:18

    Rik. Mulder .:

    welkom thuis jan willem.
    ik hoop dat je weer snel thuis gaat voellen hier . ik hep groote bewondering voor je gr rik mulder.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Willem

Ik was huisarts in Beetgumermolen van 1977 t/m 2006. Toen na 30 jaar de kinderen op eigen benen stonden kwam een oud plan ten uitvoer: 'verweg' het leven meemaken, door er te gaan werken. Begin 2007 volgde ik aan het Koniklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam de 'tropencursus': drie maanden dagonderwijs met huiswerk 's avonds. Dat doende begon het solliciteren en zoeken naar een plekje. Dat lukte uiteindelijk, en dat leidde tot deze reizen. HgrJW.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 621
Totaal aantal bezoekers 147265

Voorgaande reizen:

18 December 2013 - 23 Februari 2014

Zesde reis, weer Ethiopië

13 November 2012 - 24 Januari 2013

Vijfde reis: Ethiopië

01 Juni 2010 - 02 Februari 2011

Vierde reis: DR Congo

09 Oktober 2009 - 29 November 2009

Derde reis: Kenya

05 Januari 2009 - 10 Juli 2009

Tweede reis: CAR

26 November 2007 - 22 Oktober 2008

Eerste reis: Zuid Afrika

Landen bezocht: