Koffie-ceremonie - Reisverslag uit Dembī Dolo, Ethiopië van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu Koffie-ceremonie - Reisverslag uit Dembī Dolo, Ethiopië van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu

Koffie-ceremonie

Door: J.W.A. Langendijk

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

02 December 2012 | Ethiopië, Dembī Dolo

Koffie-ceremonie.

Het was mij tevoren niet bekend, maar ze zeggen hier dat koffie een Ethiopische vinding is. Ik vertaal het volgende uit de Lonely Planet reisgids, pag 234 in het hoofdstuk over West-Ethiopië:

Ergens tussen de 5e en 10e eeuw was er, in het Ethiopische koninkrijk Kaffa een herder, genaamd Kaldi, die het op viel dat zijn geiten zich tamelijk opgewonden gingen gedragen als ze bessen van een bepaalde struik aten. Hij probeerde ze zelf daarom ook eens, en vond zodoende uit dat hij zich, alleen al na een paar keer erop kauwen, en het vocht dan doorslikken, een super-herder vond. Toen hij dat bij het plaatselijk klooster vertelde, kreeg hij op zijn kop, omdat hij 'Deel had aan duivelse vruchten', en werden de bessen in het vuur gegooid. Toen de monniken echter de geur van die geroosterde bessen roken veranderden ze van mening.
Niet lang daarna droogden de monniken de bessen om ze te kunnen vervoeren naar kloosters door heel Ethiopië. Daar lieten de priesters de gedroogde bessen weer weken in water, en dan aten ze de bessen of dronken het water om wakker te kunnen blijven bij hun nachtelijke gebeden.
Spoedig begonnen Arabieren de bonen te importeren, en in de 15e eeuw brouwden de Turken de geroosterde bonen tot de drank die we nu ook nog kennen. Vanuit Turkije werd de koffie verspreid naar Europa, via Italië, en van daar naar Indonesië en de Amerika's. (…)
Zo veroverde de boon de wereld. Koffie is nu top landbouw-export-gewas voor 12 landen; het bestaan van meer dan honderd miljoen mensen hangt af van de koffieproductie, en na petroleum is het de op één na belangrijkste grondstof ter wereld!

Koffie wordt hier nog steeds veel, en met grote aandacht gedronken. Als men ergens bij elkaar op bezoek is, bijvoorbeeld als wij in een wat afgelegen kliniek zijn, maar ook als er hier in Addo een paar andere 'Abba's' (paters) op bezoek zijn, dan houdt men na het eten een 'koffie-ceremonie': op een houtskoolvuurtje in de kamer worden gedroogde koffiebonen op een metalen schaal geroosterd. Meestal is die schaal gewoon van wat roestig, zwartgeblakerd ijzer, maar soms, in luxere uitvoering mooi bewerkt en glimmend gepoetst. Als ze geacht worden 'gaar' te zijn wordt de rokende schaal het gezelschap rondgedragen en wordt een ieder geacht de rook naar zich toe te wuiven en genietend op te snuiven. Ik wist dat niet, en schrok van de adembenemende rookwolk die op je afkomt, en deed het de eerste keer dus helemaal verkeerd. Sr Joanna vergaf het me, en ik doe het nu beter. Vervolgens worden de geroosterde bonen in een vijzel fijngestampt, en gaan dan in een speciale koffiepot, waarin daarna kokend water op de koffie wordt gegoten. De aldus geproduceerde koffie wordt dan in kleine kopjes, meestal zonder oor, geschonken, tot de rand aan toe, met erg veel suiker, zonder melk. Als ze het echt mooi doen, dan worden de kopjes koffie rondgedeeld op een blad dat met groen en bloemen versierd is. En vervolgens word je dan geacht je kopje zonder je vingers te branden en te morsen naar je mond te brengen en er licht slobberend uit te drinken. Je krijgt meteen als je kopje leeg raakt dat weer vol gegoten, en wordt geacht minstens drie kopjes te nuttigen. Minder is onbeleefd, meer mag altijd.
De benodigdheden voor die ceremonie zitten in een soort kistje. Daar zit ook wierook in trouwens, want nadat de koffie de eerste maal is ingeschonken wordt er wierook in het resterende smeulende houtskool gestrooid. Dat ruikt uiteraard lekker, maar de door houtskool en koffie toch al rokerige atmosfeer in de kamer wordt er niet makkelijker adembaar door.
De mensen vinden het ook voor zichzelf een traktatie. In Danka overlegden de zusters vaak na het eten: alleen een kopje koffie, of een echte ceremonie? Afhankelijk van de beschikbare tijd (bijvoorbeeld zondag na de lunch: voorlopig niets te doen dus, maar ook wel gewoon na het avondeten) en het gezelschap werd dan toch al gauw voor de koffieceremonie gekozen, ook als er geen speciale gasten zijn.

Op bijgaande plaatjes zie je verse koffie (in verschillende soorten) op de markt in Dembi Dolo, en vervolgens wat plaatjes die ik maakte in Danka en in Addo, waar ik nu zit.

P.S. : als de verbinding het toe laat voeg ik ook bij de vorige aflevering wat plaatjes toe.

  • 02 December 2012 - 14:02

    Jeroen Meijerink:

    Ha JW,
    Fantastisch om je reisverslagen weer te lezen! Die koffieceremonie lijkt me wel wat. Met alle koffie die ik drink per dag, lijkt me echt genieten van je koffie wel weer heerlijk. Succes met het opbouwen van je kliniek. Uit je eerste verslag maak ik op dat er nog heel veel werk te wachten ligt.
    Groeten uit B'molen
    Jeroen, Nicole

  • 02 December 2012 - 14:02

    Jeroen Meijerink:

    Ha JW,
    Fantastisch om je reisverslagen weer te lezen! Die koffieceremonie lijkt me wel wat. Met alle koffie die ik drink per dag, lijkt me echt genieten van je koffie wel weer heerlijk. Succes met het opbouwen van je kliniek. Uit je eerste verslag maak ik op dat er nog heel veel werk te wachten ligt.
    Groeten uit B'molen
    Jeroen, Nicole

  • 02 December 2012 - 15:59

    Jolien:

    Leuk verhaal weer, JW!
    Wist ik niet...
    Maar sommige van die bonen zien er wel erg zwart uit op de laatste foto..

    liefs, Jolien

  • 02 December 2012 - 16:44

    Sjoerd:

    Ja, Jan Willem, zo kom je nog eens op de koffie! Want boontje komt om z'n loontje!Maar daar heb je vast geen last van Nederlandse spreekwoorden. Koffie is inderdaad arabisch: mokka ligt niet ver van Mekka Maar ik ben zker niet in de bonen! Veel goeds toegewenst van je vroegere gymmaatje

    Sjoerd

  • 02 December 2012 - 20:24

    M&a:

    Pracht verhaal JW. Ik kreeg ook een beetje medelij met je.Je drinkt toch geen koffie? En dan die geur...Ik men me nl. te herinneren dat we altijd thee dronken als je van DE cursus langs kwam. Grs. van ons beide.

  • 02 December 2012 - 21:51

    Janny Bakker:

    Hoi JW

    Wat een leuk en boeiend verhaal, leuk om te lezen zo weet je weer eens wat.
    Als je de mooie foto,s ziet, ruik je de koffie haast.
    Ik stuur dit verhaal door naar mijn dochter en schoonzoon,zullen ze leuk vinden omdat ze een koffie en thee winkeltje hebben.
    Nu weet ik ook hoe ze aan de naam Kaldi komen,echt heel interessant.
    Is het daar ook voor de koffie net emele,of zeuren de Friezen alleen maar!!!
    Grapje!!!
    Sterkte met je werk buiten de koffie om.

    Groetjes Janny Bakker


  • 02 December 2012 - 22:27

    Astrid:

    Dag Jan Willem,
    Fijn om te horen dat je van een koffie ceremonie kan genieten.
    Mooie foto's.
    de verslagen van de eerst weken via Irene gelezen.
    Toch wel weer een hoop te doen, groet Astrid

  • 09 December 2012 - 09:24

    Nellie Van Der Meer:

    Tijdens het lezen en de foto's bekijken ruik je de koffie, wát weer een prachtig verhaal. Dat is weer eens wat anders dan de Senseo en Nespresso.......Ik had het branden en zetten (+drinken) al eens meegemaakt op Java, zonder die mooie ceremonie.
    Ik hoop dat alles goed met je gaat en je werk is wat je er van had verwacht. Nu ga ik snel naar de Kerkdienst in Addo.

    Hertelijke groet, Nellie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Willem

Ik was huisarts in Beetgumermolen van 1977 t/m 2006. Toen na 30 jaar de kinderen op eigen benen stonden kwam een oud plan ten uitvoer: 'verweg' het leven meemaken, door er te gaan werken. Begin 2007 volgde ik aan het Koniklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam de 'tropencursus': drie maanden dagonderwijs met huiswerk 's avonds. Dat doende begon het solliciteren en zoeken naar een plekje. Dat lukte uiteindelijk, en dat leidde tot deze reizen. HgrJW.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1022
Totaal aantal bezoekers 147257

Voorgaande reizen:

18 December 2013 - 23 Februari 2014

Zesde reis, weer Ethiopië

13 November 2012 - 24 Januari 2013

Vijfde reis: Ethiopië

01 Juni 2010 - 02 Februari 2011

Vierde reis: DR Congo

09 Oktober 2009 - 29 November 2009

Derde reis: Kenya

05 Januari 2009 - 10 Juli 2009

Tweede reis: CAR

26 November 2007 - 22 Oktober 2008

Eerste reis: Zuid Afrika

Landen bezocht: