Opnieuw op pad. - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu Opnieuw op pad. - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu

Opnieuw op pad.

Door: Jan Willem A. Langendijk

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

19 December 2013 | Ethiopië, Addis Abeba

Het zag er geruime tijd naar uit dat mijn vorige tocht de laatste zou zijn. Dat enerzijds omdat de mogelijkheden die zich voordoen en de wensen die ik heb niet allemaal bij elkaar passen, en anderzijds omdat ik langzamerhand zó lang 'uit het vak' ben dat mijn licenties aan het verlopen zijn. Tropenjaren tellen voor een Nederlandse registratie niet mee, en daar ben ik het tot mijn spijt mee eens: het soort werk dat ik de afgelopen jaren deed is zó heel anders dan wat je in Nederland doet (met uitzondering van de negen maanden bij Noorderbreedte vorig jaar) dat het m.i. terecht is dat de registratieautoriteit vindt dat mijn hand- en hoofdvaardigheid aan het verouderen is. Daarbij beken ik dat ik niet héél erg trouw de nieuwste verwikkelingen van en rond de standaarden voor mijn vak (huisartsgeneeskunde) heb bijgehouden: over malaria, ondervoeding en zelfs over HIV en zijn complicaties staat daar namelijk niets tot vrijwel niets in.

Maar tot mijn verrassing en vreugde vroeg alweer een half jaar geleden Rotary Doctors Nederland (RDN), de organisatie waarmee ik ook vorig jaar op pad was, of ik nog eens wilde. Niet meer rond Dembi Dolo, maar nu rond Nekemte, de hoofdstad van de provincie Oromia, in Ethiopië. Daar zaten ze ook vorig jaar al, en daar is het doorgelopen, waar we het rond Dembi Dolo hebben 'opgeschort', zoals het eufemisme voor 'afblazen' luidt. Wie weet lukt het ooit nog eens, maar nu, en voorlopig niet, begreep ik van RDN.
Het werk zou in beginsel hetzelfde zijn als wat we vorig jaar probeerden, maar hier met minder klinieken (ook rond Nekemte is er het één en ander opgeschoond), op een iets andere manier, en naar het zich laat aanzien met (iets?) meer succes en vooral steun van 'bovenaf'. En het ontbreken van dat laatste was de hoofd-reden om in Dembi Dolo voorlopig te stoppen. Die steun in Nekemte is geen wonder: 'bovenaf' zit namelijk ook in Nekemte, dat immers de hoofdstad van de provincie is. En helaas lijkt het hemd (te weten de klinieken rondom de eigen omgeving) nader te zijn dan de rok (dus klinieken in een oord dat een dagreis met de bus verder naar het westen ligt.) Jammer, maar zo is dus kennelijk momenteel de realiteit. Er wordt ook hier door RDN verder over gepraat, maar dat is op een niveau boven het mijne.

Net als vorig jaar was er bij RDN een probleem rond de kerstdagen. Dat probleem is des te groter daar het in Ethiopië helemaal geen kerst is, en dus ook geen kerstreces. Dus bood ik weer aan om eerder te vertrekken, opdat ik hier langer zou kunnen zijn en dan hopelijk iets effectiever. Mijn gezin vindt dat maar matig, en gelijk hebben ze eigenlijk wel, maar het 'kriebelde' zo dat ik het niet kon laten.

Zo zit ik nu dus in Ethiopië. Eigenlijk een paar dagen te vroeg: mijn voorgangers vertrekken 21 december uit Nekemte, op 22 december rijdt die auto terug, en ik kan dan meerijden: ook dat is weer een dagreis, al schijnen de wegen ieder jaar met Chinese hulp beter te worden. De prijs van vliegtickets is onderhevig aan de wet van vraag en aanbod, en naarmate kerst nadert stijgen de prijzen. Als ik op 20 of 21 december vertrokken zou zijn zou het kaartje anderhalf tot twee maal zo duur zijn geweest als het nu was; voor dat prijsverschil kan ik makkelijk twee dagen in Addis in een hotel zitten. Vandaar.
Gisteren, woensdag 18 december, de hele dag gereisd: bus van Bitgummole (van 06H19) naar Leeuwarden, trein van daar naar Schiphol, en vliegen via Istanbul naar Addis, want de KLM vliegt niet meer rechtstreeks, zoals ze vorig jaar nog wel deden. Een hele zit, met vertragingen, zodat ik afgelopen nacht rond 03H30 lokale tijd (bij jullie is het 2 uur vroeger) in het hotel aan kwam.

(Geliefde zanggenoten van Jubilate, ik heb in het vliegtuig aan jullie gedacht toen jullie repeteerden. Veel plezier en succes met de komende uitvoeringen!)

Vandaag na het veel te vroeg op staan (ontbijt tot 09H00) wat rond gehannest met mijn administratie, met de voorbereiding van de klinische lessen die ik verondersteld wordt te gaan geven, en vanaf 11H30 rondgewandeld door Addis: heerlijk weer: 20-250, zon, een klein windje: T-shirtjes-weer. Veel plekken herkende ik; vorig jaar waren daar Timkat-optochten, nu waren het gewoon verkeerswegen, met auto's in alle leeftijdsklassen, bussen, en veel lopende mensen, op de wat kleinere straten geen auto's en erg veel lopende mensen. Geen fietsen hier. Allemaal van die kleine, krot-achtige winkeltjes waar ze van alles verkopen, vaak winkeltje aan winkeltje ook nog hetzelfde. Hoe ze het allemaal volhouden begrijp ik niet: in Bitgummole kan niet eens één supermarkt bestaan. Morgen weer op deze manier verder.

Ik weet niet of er deze keer even veel te melden valt als vorig jaar: het moet niet alleen 'meer van hetzelfde' worden. Maar ik heb goede voornemens, zoals je uit deze 'posting' kan opmaken.

  • 19 December 2013 - 20:52

    De Snitkertjes:

    Hoi JW,

    Wat hebben we toch diep respect voor je. Ook nu weer zo'n lange trip en dat met Kerst.
    We wensen je een heel goed verblijf daar en zullen je weer volgen en genieten van je mooie verhalen.

    Lieve groet van Machiel en Grada

  • 19 December 2013 - 20:56

    Petra:

    Hoi Jan-Willem,
    sjonge wat een verrassing, nou fijne tijd daar. Ik verheug me alvast op meer van de fotos en verhalen. Hier is het gewoon een beetje druilerig vandaag en we pakken in voor onze reis naar familie en vrienden in het noorden. Joyeux Noel alvast,
    Petra

  • 19 December 2013 - 21:05

    Els:

    Hoi JW,
    Ik ruik de injera weer als ik je plaatjes zie. Heel veel plezier in het land van de 13 maanden zonneschijn. Groeten, Els

  • 19 December 2013 - 21:26

    Doeke:

    Eén dag geleden nog overbuurman en nu verslaggever uit verre oorden
    Dat jou aanwezigheid daar een (beetje ?) "het" verschil mag maken.
    Succes en geniet ervan

    Groeten vanaf "de overkant"

  • 19 December 2013 - 21:39

    Johan En Annette:

    Zo je bent dus al aangekomen. Aan het begin van een nieuw avontuur want dat is het natuurlijk wel. Wat een prachtig bloeiende boom. We wensen je een goede tijd daar.
    Groeten Johan en Annette

  • 19 December 2013 - 22:28

    Henk2:

    Hi JW,
    Vandaag waren Ezra en Leila hier. Je krijgt ook van hun de groeten.
    Veel plezier en een nuttige tijd daar!
    Henk

  • 19 December 2013 - 22:34

    Jolien:

    Hallo JW

    Fijn dat je je hart weer kan volgen.. Mooiste klimaat daar hoog in
    Addis, maar ligt je werkplek ook zo hoog?
    Waarom zou je eigenlijk je NL licenties moeten hebben als het daar toch allemaal heel anders is en je DAAR ervaring mee hebt??
    Succes en bedankt voor de verslagen... leuk om te lezen!
    Fijne en nuttige tijd gewenst!

  • 19 December 2013 - 22:37

    Joost Meijer:

    tot gauw.

  • 20 December 2013 - 09:14

    M&A:

    Lieve JW, we vernemen graag weer je belevenissen en wensen je alle goeds de komende tijd. Grs. M&A

  • 20 December 2013 - 10:46

    Monique:

    Jeetje , helemaal niet gemerkt of gehoord ,dat je weer weg bent, veel arbeids vreugde toegewenst en een fijn 2014,
    Hgroet, monique

  • 20 December 2013 - 11:11

    Rob Leemans:

    Beste JW,
    Geweldig dat je weer gaat! Het kriebelgevoel ken ik, maar ook de protesten van thuis...
    Veel succes daar en "goede Kerst"!
    Groeten,
    Rob

  • 20 December 2013 - 15:46

    Hylke:

    Dag Jan Willem,

    De standaarden stellen inderdaad ernstig teleur als het gaat om malaria maar ook de behandeling van rude kende ik nog niet totdat ik in Birdaard dit met enige regelmaat tegenkwam. Fijn toch om te horen dat je weer aan de slag bent. Overigens vroeg ik met af of je in Ethiopie ook op sandaal + sok rondwaart?

    Groetjes,
    Hylke

  • 23 December 2013 - 23:17

    Astrid:

    Dag Jan Willem,

    Fijn om op deze manier met je mee te reizen.
    Wens je veel werkplezier , hoop dat je doorgaat met je verslagen want iedere dag is anders en ieder ontmoeting met mensen ook, groet Astrid.

  • 24 December 2013 - 14:00

    Nelie:

    Dag Jan Willem,

    Heb nu al weer genoten van je verslag. Veel respect en ik blijf je weer volgen.

    Hartelijke groeten en veel succes met je werk,
    Nellie

  • 24 December 2013 - 15:22

    Auk:

    Tenastelin JW ,Wat een verrassing , alweer in Afrika ! Veel plezier en ook een beetje vakantie ? Wij zijn met kerst in afwachting van kerstkinderen en kleinkinderen, Rob en Ingrid zitten in warm Thailand. Hier stormt en regent het weer eens hevig, maar alles wat los zat is al om- en weggewaaid maar we blijven toch maar lekker binnen bij de kaarsjes en de kerstkransjes. Alvast een goed nieuwjaar. Wanneer is dat ook alweer in Ethiopie ? H.gr. Auk.

  • 24 December 2013 - 17:34

    Elly:

    Hoi JW,
    We wensen je een goede werktijd toe. Na ons tripje Gran Canaria is de omschakeling in Nederland wat het klimaat betreft weer lastig, geniet maar van je T-shirtjes-weer. Natuurlijk hopen we dat je tevreden kunt zijn met wat je daar kan doen en ik kijk uit naar foto's van de kinderen met die mooie grote bruine ogen. Pas op jezelf, groeten van Elly en Felix

  • 05 Januari 2014 - 16:20

    Nicole :

    Dag ver weg bijna-buurman.

    Wij wensen jou een hele goede werktijd toe en hopelijk ook tijd voor allerlei andere activiteiten en ontdekkingen?
    Tot ziens,
    groet van alle Meijerinkjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Willem

Ik was huisarts in Beetgumermolen van 1977 t/m 2006. Toen na 30 jaar de kinderen op eigen benen stonden kwam een oud plan ten uitvoer: 'verweg' het leven meemaken, door er te gaan werken. Begin 2007 volgde ik aan het Koniklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam de 'tropencursus': drie maanden dagonderwijs met huiswerk 's avonds. Dat doende begon het solliciteren en zoeken naar een plekje. Dat lukte uiteindelijk, en dat leidde tot deze reizen. HgrJW.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 716
Totaal aantal bezoekers 147210

Voorgaande reizen:

18 December 2013 - 23 Februari 2014

Zesde reis, weer Ethiopië

13 November 2012 - 24 Januari 2013

Vijfde reis: Ethiopië

01 Juni 2010 - 02 Februari 2011

Vierde reis: DR Congo

09 Oktober 2009 - 29 November 2009

Derde reis: Kenya

05 Januari 2009 - 10 Juli 2009

Tweede reis: CAR

26 November 2007 - 22 Oktober 2008

Eerste reis: Zuid Afrika

Landen bezocht: