Gelukkig nieuwjaar? - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu Gelukkig nieuwjaar? - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu

Gelukkig nieuwjaar?

Door: J.W.A. Langendijk

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

01 Januari 2014 | Ethiopië, Addis Abeba

Sommige dingen zijn hier echt anders. Dat ze een andere kalender hanteren bijvoorbeeld. Dat wist ik wel, en ook in Israël doet men dat, maar daar functioneert de gewone kalander op de achtergrond altijd mee. Hier leven we volgens de Koptische kalender, die erg lijkt, maar niet precies hetzelfde is als de Juliaanse, en zeker sterk afwijkt van de Gregoriaanse, die wij in Nederland en het 'Westen' in het algemeen gewend zijn. Het komt er onder meer op neer dat kerstmis hier dit jaar op onze 7 januari valt, en ook de Rooms Katholieke organisatie waarbij ik te gast ben volgt dat. Kerstmis werd weliswaar meewarig op CNN en BBC-World bekeken als merkwaardige fenomenen, maar het is de commercie nog niet gelukt buiten Addis Abeba die datum tot een festiviteit te verheffen. 25 en 26 december waren gewone werkdagen, en afgezien van een enkele gouden of rood-met-groene slinger in een winkel wijst niets op kerst. Mogelijk ook die slingers niet, want die hangen er het hele jaar door.

En zo is ook oud-en-nieuw geheel ongemerkt door iedereen voorbij gegaan. Nou ja, niet helemaal, want ook hier weer waren CNN en BBC-world duidelijk aan het 'Happy Newyear' vieren. Door het tijdsverschil zat ik dus an het ontbijt, samen met één van de abba's, zoals de paters hier genoemd worden, naar het overgaan op 2014 in New York te kijken. Dat scheelt 8 uur met hier, en mijn dagen beginnen zo rond 06H30. Grappig idee dat onze jongste dochter, die met man en kind in Mexico zit, dat feit nog een uur later zou vieren, toen ik al in een spreekuur zat.

Dat nieuwjaar is hier zó helemaal geen issue, dat iedereen gisteren gewoon op tijd, zijnde zo rond 21H00 naar zijn kamer ging. Ik zat te lezen, en wilde flink zijn en het jaar uit zitten, maar 't is niet zo ver gekomen: alleen in een verder slapend huis is niet inspirerend voor het oudejaarsgevoel. Ik zette wel een wekker om om middernacht even wakker te zijn. Dat is gelukt. Ik stuurde een SMS-je naar huis (waar het toen nog maar 22H00 was) en ben snel weer ingeslapen. Van vuurwerk of dergelijke was geen enkele sprake. En afgezien van die domme TV die meestal aanstaat op één of andere satellietzender waar ze Oromifa (de lokale taal), of Amhaars (de officiële Ethiopische taal) spreken en schrijven, en soms Al Jazeehra, en dus héél soms BBC-World of CNN, waarschijnlijk om mij een genoegen te doen vanmorgen, is er van enig bijzonders niets te merken, of het zou zijn dat de scholen zich aan het voorbereiden zijn op de komende kerstdagen. Kerstmis valt op dinsdag, dus verwacht men op maandag een héél stille dag op de klinieken. Dinsdag is een officiële vrije dag wegens de geboorte van Christus, en tamelijk veel organisaties houden er een tweede kerstdag (woensdag dus dit jaar) op na. Om het 'eerlijk' te houden wordt ook de geboortedag van de profeet Mohammed gevierd, een week later, dus op 14 januari, nog eens een verplicht vrije dag.

Hoewel ik niet zo'n enthousiaste oud-en-nieuw-vierder ben, maar thuis wel graag een beetje (sier)vuurwerk af stak, is dit voor mijn gevoel wel een héél kale bedoening. Is het eigenlijk wel nieuwjaar geweest? Ik zal het merken als ik over anderhalve maand thuis kom.

P.S.: Dit domme programma kan Nekemte niet vinden! Met de kaart hieronder een stuk naar rechts schuiven: we zitten zo'n 300km ten westen van Addis.

  • 01 Januari 2014 - 18:28

    Jolien:

    Het is echt waar hoor.... 2014 bij ons!
    Dus... heb het goed ook dit jaar!


  • 01 Januari 2014 - 18:39

    Doeke:

    Goedenavond Jan Willem

    De van Aismawei bij jullie buren voor is rood van het vuurwerk papier dus er is idd echt zoiets als een jaarwisseling geweest !! Weer een zeer leesbaar colum-achtig stukje. Gezegend 2014
    Je overburen

  • 01 Januari 2014 - 20:37

    Els Touw:

    Hoi JW,
    Ze knalden weer erg met oud en nieuw, maar het is nu gelukkig weer opgehouden met het vuurwerk. Zoals je weet heb ik het niet zo op deze traditie.
    Wij zijn na een gezellige kerst met de kinderen en aanhang de jaarwisseling rustig doorgekomen met ons tweetjes. Ik werk nog een beetje in het nieuwe jaar voor anderhalve week, dan vakantie in Costa Rica.
    Daarna ga ik echt op de 6 uur per week werk , ik ben benieuwd of dat bevalt.
    Geniet van het land van de 13 maanden zonneschijn en de injera.
    Groetjes, Els

  • 01 Januari 2014 - 22:20

    Janny Bakker:

    Hallo Jan Willem

    Allereerst wens ik jou een gezond en liefdevol 2014 toe.
    Zoals ik uit je mail lees,hoop ik voor jou dat je dit jaar oud en nieuw mag vieren in huislijke kring.
    Jij hebt de gezelligheid gemist,denk je vrouw en kinderen ook!!! zonder jou!
    Voor mij gaat er op oudejaarsavond niks boven een gezellig samenzijn met familie.
    Vandaag 1 januari,beginnen we weer met een schone lei,ach is ook maar een idee,2 januari is net zo nieuw.
    JW veel sterkte toe gewenst de komende tijd,jij kunt nog 2x kerst vieren.
    Wij gaan het ritme van alle dag opnemen heerlijk
    .
    Groeten vanuit een regenachtig Frylán.

    Oant sjen Groetjes Janny Menaam.

  • 02 Januari 2014 - 15:23

    Dick Van't Veer:

    Hé Jan Willem!
    Allerbeste wensen voor 2014, en dank voor je wederwaardigheden!
    dick

  • 02 Januari 2014 - 19:52

    Nellie:

    Dag Jan Willem,

    Dank voor je 'verhaal', weer genoten en met een beetje fantasie voel je de zon....
    Het knallen was heftig in Leeuwarden en aangezien ik dat als onplezierig ervaar ben ik blij dat het januari is. Bij jou was het waarschijnlijk te rustig...

    Veel voorspoed in 2014 en nog lang daarna.

    Hartelijke groet,
    Nellie

  • 02 Januari 2014 - 20:12

    Astrid:

    Lieve Jan Willem,

    Ook voor jou de beste wensen voor het nieuwe jaar.
    Heb die nacht gewerkt en de vuurwerkslachtoffers gezien, niet echt een vrolijk gezicht.
    Dat is jammer genoeg de keerzijde van de medaille.
    Nieuwjaarsdag met alle kinderen en kleinkinderen het vuurwerk wat ik de laatste jaren aanschaf opgestookt.
    Een hoop lol met sterretjes en klaptouwtjes, dit onder toezicht van pake en hun ouders worden aangestoken.
    Dank ook voor je verslag , je schreef dat je spreekuur doet?
    Wens je nog een goede tijd, groet Seerp en Astrid.



  • 02 Januari 2014 - 21:49

    Johan:

    Dag JanWillem,
    Het is weer gelukt! Kostte wat moeite & tijd, maar dan heb je ook wat.... Heel bijzonder en ook -meestal- leuk om te lezen over je wederwaardigheden. Ik zal zo dadelijk de Maps beproeven om te zien waar dat Nekemte precies ligt; maar als ik je impressies tot heden goed begrepen heb, dan is het minder bush en zeker minder onveilig dan het sommige vorige keren was. Ik hoop dat je het naar je zin zult hebben. Wij hebben recentelijk je huis bezocht, met daarin Irene en tot onze verrassing ook Rosanne. Het was ouderwets, had iets van een thuiskomst. B'molen minder: wij kwamen vanaf Stiens en werden vervolgens niet zozeer de wildernis alswel de weilanden in gestuurd. En ik maar uitkijken naar het moardenaarshúske, maar nikshoor. Uiteindelijk begreep ik, dat wij de beroemde Haak van Leeuwarden volgden. B'molen is er maar nèt aan ontsnapt.
    Ik, en met mij Tineke, wens je goede dagen.

  • 03 Januari 2014 - 20:01

    Thea:

    Dag Jan Willem,
    Toch gehecht aan tradities merk ik. Vuurwerk. het oude jaar uitzitten.
    Ik wens je een heel goed, gezond en veilig 2014.
    Alle goeds toegewenst.
    Thea

  • 05 Januari 2014 - 11:57

    Klaske Rijpstra:

    Dag JW
    Wij wensen u een goed en gezond maar vooral een veilig 2014 toe ût Bitgummole verder was hier ook niet zoveel te doen was ontzettend slecht weer.
    We zijn weer nieuwsgierig naar al je verslagen en wij wensen je daar een fijne tijd.
    Groetnis Durk Klaske Ineke en Stefan

  • 05 Januari 2014 - 16:59

    Roelien Witvoet:

    Hallo Lieve Jan Willem, natuurkijk eerst de allerbeste wensen, ook nog even via dit medium.
    Jullie hadden weer een prachtige kerstkaart. gelukkig ga jij komende week toch nog iets van kerst vieren,
    want ik snap dat het allemaal wel heel kaal was. Gek hé, hoe nuchter ook, dat soort dingen mis je toch.
    Wij hadden fijne kerstdagen met familie en tussendoor moest ik natuurlijk ook werken, dat hoort nou eenmaal bij ons vak. Oud en nieuw hebben we bij de Dijkstra's in Sneek uitgezeten en genoten van mooi siervuurwerk. Hoewel ik het mooi vind, is het wel jammer van zoveel geld dat zo veel beter gebruikt kan worden,en ook hier slachtoffers maakt, maar dat is met veel geld wat we hier uitgeven nietwaar?
    Lieve Jan Willem, heb een hele goede verdere tijd daar, en kom gezond en veilig weer terug.
    Warme Groet ook van Jelle, Roelien.

  • 10 Januari 2014 - 15:20

    Rob Leemans:

    Beste Jan,
    Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt toen ik tijdens een uitzending in Kandahar (Afghanistan) zat in een Amerikaans kamp. In New York wordt wel aandacht aan de jaarwisseling besteed, maar in de rest van de VS niet. Ik had met de jaarwisseling dienst en moest in het hospitaal slapen. Om 24.00 wenste men elkaar niet eens een gelukkig nieuw jaar! Ik vond dat een erg surrealistische ervaring...

    Ondanks dat wens ik je toch een heel goed 2014!

    Groeten,
    Rob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Willem

Ik was huisarts in Beetgumermolen van 1977 t/m 2006. Toen na 30 jaar de kinderen op eigen benen stonden kwam een oud plan ten uitvoer: 'verweg' het leven meemaken, door er te gaan werken. Begin 2007 volgde ik aan het Koniklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam de 'tropencursus': drie maanden dagonderwijs met huiswerk 's avonds. Dat doende begon het solliciteren en zoeken naar een plekje. Dat lukte uiteindelijk, en dat leidde tot deze reizen. HgrJW.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1432
Totaal aantal bezoekers 147278

Voorgaande reizen:

18 December 2013 - 23 Februari 2014

Zesde reis, weer Ethiopië

13 November 2012 - 24 Januari 2013

Vijfde reis: Ethiopië

01 Juni 2010 - 02 Februari 2011

Vierde reis: DR Congo

09 Oktober 2009 - 29 November 2009

Derde reis: Kenya

05 Januari 2009 - 10 Juli 2009

Tweede reis: CAR

26 November 2007 - 22 Oktober 2008

Eerste reis: Zuid Afrika

Landen bezocht: