Partir c'est mourir un peu - Reisverslag uit Pinga, Congo, Democratische Republiek v van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu Partir c'est mourir un peu - Reisverslag uit Pinga, Congo, Democratische Republiek v van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu

Partir c'est mourir un peu

Door: J.W.A. Langendijk

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

27 Januari 2011 | Congo, Democratische Republiek v, Pinga

Vandaag vetrek ik uit Pinga. De auto met bagage en andere passagiers is al op weg naar de airstrip; straks ben ik ook uit dit paradijs vertrokken.

Ik heb een aantal mooie afscheids-feestjes gehad, op de base en op de verschillende klinieken waar ik werkte.
Mijn opvolger is al bijna twee weken hier; gedeeltelijk volgde hij nog een (internet-)cursus ondervoeding, gedeeltelijk liepen we samen langs de diverse dingen die gebeuren moeten. Wat dat betreft kan ik met een gerust hart hier weg: het project groeit verder en gaat steeds beter.

Dat moet ook wel, want we deden (en doen) nog veel te weinig naar mijn zin. Letterlijk 'om de hoek' woedt de oorlog verder, en zijn grote groepen mensen die ons niet kunnen bereiken. Daar moeten wij dus heen! Ik ben kennelijk ongeduldig, want de veranderingen gaan langzaam.
Aan de andere kant: nu we meer plannen gaan realiseren zijn er ook meer mensen nodig, die komen nu geleidelijk: gisteren zaten we met z'n zevenen aan tafel; in het begin waren we met z'n drieën, daarna zelfs een poos met z'n tweeën. Maar die schaalvergroting brengt noodzakelijkerwijs bureaucratie met zich, en daar moest en moet ik erg aan wennen. Dat is een reden te meer dat het goed is om weg te gaan: het project is gegroeid van een sub-base naar een nu werkelijk project. Daar heb ik aan mee mogen werken, en ik kijk er met tevredenheid op terug.

Maar het is ook weer goed om naar huis te gaan, en Nederland te beleven; vooral Irene weer van dichtbij te kunnen meemaken.
Als alles goed gaat ben ik komend weekend nog in Goma (om een klein beetje toerist te zijn), vlieg ik maandag weg en kom dinsdagmorgen, 1 februari, aan op Schiphol.

Tot spoedig ziens dus!

HgrJW.

  • 27 Januari 2011 - 11:46

    Henk2:

    Dat is dan weer een hele goede tijd geweest.
    Heb je je paspoort al weer terug?
    Goede reis in ieder geval!

  • 28 Januari 2011 - 09:33

    Rob Leemans:

    Goede reis terug! Ik heb zelf ervaren dat het na een tijd elders vertoeft te hebben het weer goed is om thuis te zijn...
    Groeten,
    Rob

  • 28 Januari 2011 - 12:44

    Seerp:

    Hallo Jan Willem,
    Ik wens je een hele goede reis terug naa Nederland en Beetgumermolen. Het zal wel even wennen worden, want er is wel een temperatuurverschil. Groeten en tot spoedig ziens.

  • 28 Januari 2011 - 15:00

    De Snitkers:

    We wensen je een goeie reis en geniet maar weer even van Irene en de kinderen en natuurlijk van het Friese landschap.
    Groetjes uit Portugal

  • 30 Januari 2011 - 21:13

    Dick:

    Fijn om van je te horen Jan Willem, en dankbaar dat je heelhuids terugkeert! Goede reis!

  • 31 Januari 2011 - 20:56

    Thea:

    goede reis toegewenst.
    kom je ons weer verrassen met je aanwezigheid op de toetsgroep?
    hartelijke groet thea.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Willem

Ik was huisarts in Beetgumermolen van 1977 t/m 2006. Toen na 30 jaar de kinderen op eigen benen stonden kwam een oud plan ten uitvoer: 'verweg' het leven meemaken, door er te gaan werken. Begin 2007 volgde ik aan het Koniklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam de 'tropencursus': drie maanden dagonderwijs met huiswerk 's avonds. Dat doende begon het solliciteren en zoeken naar een plekje. Dat lukte uiteindelijk, en dat leidde tot deze reizen. HgrJW.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 514
Totaal aantal bezoekers 147496

Voorgaande reizen:

18 December 2013 - 23 Februari 2014

Zesde reis, weer Ethiopië

13 November 2012 - 24 Januari 2013

Vijfde reis: Ethiopië

01 Juni 2010 - 02 Februari 2011

Vierde reis: DR Congo

09 Oktober 2009 - 29 November 2009

Derde reis: Kenya

05 Januari 2009 - 10 Juli 2009

Tweede reis: CAR

26 November 2007 - 22 Oktober 2008

Eerste reis: Zuid Afrika

Landen bezocht: