Terug in Beetgumermolen. - Reisverslag uit Beetgumermolen, Nederland van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu Terug in Beetgumermolen. - Reisverslag uit Beetgumermolen, Nederland van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu

Terug in Beetgumermolen.

Door: J.W.A. Langendijk

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

01 Februari 2011 | Nederland, Beetgumermolen

Ik ben weer terug in Beetgumermolen.

Om te beginnen mijn excuses voor het spam-mailtje dat Waarbenjij.nu op 28 januari aan U allen stuurde. Gelieve dat te negeren!
Waarbenjij.nu beloofde net als toen ik aan het vetrekken was en ze ook zo'n door mij ongewenste mail rondstuurden, beterschap. Ik correspondeerde er met ze over, en nu schijnt alles goed geregeld te zijn en zal het niet meer voorkomen. Laten we het hopen. Maar albumruimte heb ik nog ruim voldoende, en een warm welkom werd me vanmorgen op Schiphol al gewenst door Irene om 05H30. Vandaag ben ik doende van de reis te bekomen.

Het slot van mijn verblijf in Oost Congo heb ik als toerist besteed aan het beklimmen van de Nyiragongo, de werkende vulkaan nabij Goma (die in 2000 een deel van de stad onder de lava bedolf) de nacht op de rand van de krater te overnachten en zondag weer af te dalen. De wandeling begint op ongeveer 1990m en de kraterrand is op 3470m. Ondanks dat ik in Pinga niet durfde te joggen, was voor mijn ongetrainde lijf was het beklimmen te doen, zij het dat ik de laatste 200m wat last had van zuurstofgebrek: je denkt dat je je prima velt, alleen een beetje duizelig, en na drie stappen ben je helemaal buiten adem. Even bijkomen, en dan herhaalt zich dat.

Het was ruimschoots de moeite waard: het gezicht van de kolkende lava, het geluid (ongeveer als de branding: een onregelmatig, vrij laag geruis), de geur (als de wind even onze kwant op woei: zwavel-achtig) en de warmte: van de kraterrand is het ongeveer 200m naar beneden naar het 'lava-meer', zoals het genoemd wordt. Wij mochten niet naar beneden: te gevaarlijk, los van het feit dat ik niet weet of ik dát ook gekund had. Maar zelfs van die afstand was de warmte duidelijk te voelen. En dat was gek, want we kwamen tegen zonsondergang boven aan, en toen was het daar al knap koud aan het worden: het was die nacht tussen de 3 en de 5°C, zeggen ze. Toen ik 's nachts uit mijn tentje keek was de lucht helemaal roze van de gloed van de krater.

Ik had nooit eerder een werkende vulkaan van zó dichtbij bezocht. Het is fascinerend. Het deed me een beetje denken aan 'endoscopie': af je zó in het binnenste van de aarde kijkt. Een kolkende, kokende massa waar op onregelmatige plekken zomaar vuurspuiters in ontstaan. Op een foto is dat niet goed te 'vangen': zowel omdat de grootsheid van dit alles niet te zien is, als omdat in het begin ik door de vermoeidheid niet goed in staat was de camera stil te houden, en toen het wat later (en donkerder) werd door de kou. Op zich is dat onder de horizon ook al weer en belevenis trouwens.

De afdaling was rampzalig voor mijn knieën, maar ik ben uiteindelijk ook weer beneden gekomen. Een voordeel van dat trage tempo was dat de parkwacht die me vergezelde zich verveelde en dus allerlei bomen, vruchten en ook apen aanwees, in het bos onderaan de berg. Die hebben de andere mensen van de groep niet gezien, en zou ik alleen ook nooit gezien hebben.

Een zeer waardig slot van een buitengewoon goede reis.

HgrJW.

  • 01 Februari 2011 - 10:39

    Jolien:

    Welkom terug in NL! Heerlijk dat je het zo goed hebt gevonden.

    liefs

  • 01 Februari 2011 - 11:20

    Lianne:

    Beste Jan Willem,

    Welkom terug. Prachtige verhalen vanuit het verre Congo, maar toch ook fijn dat je weer heelhuids thuis bent.

    Groeten,
    Lianne

  • 01 Februari 2011 - 11:49

    Roelien:

    Hallo Jan Willem, Fijn dat er weer zoveel levenservaring aan ...al zoveel is toegevoegd. Wat had ik graag met je mee gekeken. Gelukkig laat je ons op deze manier meegenieten. Maar ik ben ook blij dat je weer heelhuids thuis bent.Hartelijke groet, wie weet tot snel.

  • 01 Februari 2011 - 12:29

    Nellie:

    Dag Jan Willem,
    Wat moet ik nog aan onderstaande berichtjes toevoegen..... WELKOM THUIS!!! en dank je wel voor het 'meegenieten' van je verblijf, de prachtige verhalen plus foto's! Ik zal ze missen maar wie weet..
    Ik hoop van harte dat het je goed gaat en je snel weer kan wennen aan het leven hier.
    Hartelijke groet,
    Nellie

  • 01 Februari 2011 - 18:03

    Thea:

    welkom in grieperig holland.
    wat een geweldige wandeling naar zo'n lavameer. 'k Ben helemaal jaloers.
    hartelijke groet.

  • 01 Februari 2011 - 20:27

    Petra Langendijk-G.:

    Hoi Jan-Willem,
    Welkom thuis! Mooie verhalen, heel indrukwekkend en nog levendiger met die vulkaanfotos erbij.
    groeten uit Toulouse!

  • 02 Februari 2011 - 10:58

    Eveline:

    Fascinerend, Jan Willem, dat vulkaanmeer. Toch een schitterende foto met een ongetwijfeld nog schitterendere herinnering. Mooi dat we zo mee kunnen genieten! En nu wolkom tûs.

  • 04 Februari 2011 - 14:53

    Lowie:

    Alweer een aontuur goed afgerond, we zijn erg benieuwd naar verhalen, de internet verhalen waren heerlijk appetizers.

  • 06 Februari 2011 - 14:46

    Rob Leemans:

    Welkom terug!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Willem

Ik was huisarts in Beetgumermolen van 1977 t/m 2006. Toen na 30 jaar de kinderen op eigen benen stonden kwam een oud plan ten uitvoer: 'verweg' het leven meemaken, door er te gaan werken. Begin 2007 volgde ik aan het Koniklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam de 'tropencursus': drie maanden dagonderwijs met huiswerk 's avonds. Dat doende begon het solliciteren en zoeken naar een plekje. Dat lukte uiteindelijk, en dat leidde tot deze reizen. HgrJW.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 776
Totaal aantal bezoekers 147506

Voorgaande reizen:

18 December 2013 - 23 Februari 2014

Zesde reis, weer Ethiopië

13 November 2012 - 24 Januari 2013

Vijfde reis: Ethiopië

01 Juni 2010 - 02 Februari 2011

Vierde reis: DR Congo

09 Oktober 2009 - 29 November 2009

Derde reis: Kenya

05 Januari 2009 - 10 Juli 2009

Tweede reis: CAR

26 November 2007 - 22 Oktober 2008

Eerste reis: Zuid Afrika

Landen bezocht: