Aankondiging 5e reis - Reisverslag uit Beetgumermolen, Nederland van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu Aankondiging 5e reis - Reisverslag uit Beetgumermolen, Nederland van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu

Aankondiging 5e reis

Door: Jan Willem A. Langendijk

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

06 November 2012 | Nederland, Beetgumermolen

Sinds februari 2011 heb ik via dit medium niets meer van me laten horen. Maar het is -eindelijk- zo ver: ik ga weer op reis.

Niet dat er nu al bijna twee jaar niets gebeurde: in mei 2011 trouwden Gerben en Petra, en in aug/sept dat jaar bekeek ik een weekje New York (wat al lang op mijn verlanglijst stond), en bezocht vervolgens Ena in Madison. Daarna nam ik weer contact op met MSF, maar vooralsnog leidde dat niet tot een volgende 'missie'. Dat heeft een reden: ik heb in Congo bewezen niet optimaal geschikt te zijn voor gebieden waar daadwerkelijk oorlog gevoerd wordt. Je hebt daar een soort intuïtie voor (on)veiligheidssituaties voor nodig die ik duidelijk niet heb. En op missies waar die eigenschap minder nodig is sturen ze liever mensen uit die voor het eerst gaan. Ook begrijpelijk. Maar dat maakt dat er voor mij geen nieuw MSF-avontuur aan kwam. Toen ik eind 2011 vond dat ik lang genoeg gewacht had en de hoop op een nieuwe MSF-missie begon op te geven zocht ik contact met Noorderbreedte (tegenwoordig heet dat Zorgpartners Friesland trouwens), een organisatie waar naast het MCL (= ziekenhuis in Leeuwarden) een groot aantal verpleeghuizen onder vallen, en van mijn zus wist ik dat er in die branche vast wel een dokter nuttig zou kunnen zijn, want ze kampen met een chronisch tekort aan medici: ouderengeneeskunde is kennelijk niet aantrekkelijk voor veel dokters. Onbegrijpelijk, want het is een uiterst boeiend vak. In ieder geval kon ik er terecht als 'anios' (= assistent niet in opleiding), want inmiddels is mijn registratie als huisarts verlopen (tropenjaren tellen niet mee), dus ik werkte daar als basisarts, onder supervisie. Het was een uiterst boeiende periode. Ik ontdekte dat verpleeghuis-werk toch weer heel iets anders is dan huisarts, en leerde weer veel. Eén van de opmerkelijke dingen daar: het type patiënten die ik in het verpleeghuis tegenkwam bestaat gewoon niet in gebieden waar ik met MSF was. Ik werkte voornamelijk in Grou, waar Noorderbreedte de huizen Nij Friesmahiem en Friesmastate heeft, en daarnaast viel ik af en toe in voor collega-ouderengeneeskundigen in Leeuwarden als die met vakantie gingen.

Ook op niet-professioneel gebied gebeurde er veel: in februari 2012 kregen we ons eerste kleinkind: zoon Timo van Gerben en Petra, die het na een wat moeizame start nu goed doet, en vrolijk het leven in kruipt. En eind september werd kleindochter Femke in Amerika geboren, in McLean, nabij Washington DC, waar Ena en Yeri inmiddels naartoe verhuisden wegens een nieuwe baan van Yeri bij het State Department. Irene en ik waren ruim twee weken kraamhulp van de mooiste kleindochter die men zich kan voorstellen, en ik bekeek een deel van de vele musea die Washington DC te bieden heeft.

Min of meer bij toeval kwamen de Rotary Doctors Nederland, de organisatie waarmee ik 6 weken in Kenya was, mij weer tegen: of ik nog eens zin had in een uitzending. Ze gaan iets nieuws doen in en om Dembi Dolo, in het verre westen van Ethiopië. Het is een voor die organisatie geheel nieuw project. Voor zover ik begrepen heb zit het als volgt: de Ethiopische overheid tracht de gezondheidszorg te structureren. Er waren in de streek waar ik heen ga al lang door de katholieke kerk gesteunde/opgezette scholen en kliniekjes/gezondheidscentra. Volgens de nieuwere regels moeten die laatste zich opwaarderen tot een officieel 'health center', wat inhoudt dat er aan de kwaliteit en de kundigheden van de daar aanwezige werkers bepaalde eisen gesteld worden, en dat daar bepaalde verrichtingen/behandelingen gedaan mogen worden. Voldoen ze niet aan de regels dan degraderen ze tot 'health post', waar veel minder kan en mag. Dat klinkt logisch en verstandig, maar is dat iets minder, aangezien het al vele jaren gaat zoals nu, en er voor de mensen daar -voor zover ik weet- in de wijde omtrek geen alternatieven zijn, mocht er gedegradeerd worden. In ieder geval heeft het 'Nekemte Catholic Secretariat', de organisatie waar die scholen en klinieken onder vallen, hulp gevraagd bij het bijscholen/trainen van de aanwezige broeders en zusters. Via oude historische banden van de RK-kerk in Ethiopië en Nederland kwamen ze bij de Rotary Doctors terecht. Die zijn daar gaan kijken, hebben er veel gepraat en besloten dat dit wel wat voor ze zou kunnen zijn. Men is in april 2012 begonnen in en om Nekemte, en zeer recent ook in en om Dembi Dolo.

Inmiddels zit de eerste dokter daar (Paul Verheijden) met zijn echtgenote (Geraldine), die toen hij nog huisarts in Nederland was de apotheek bestierde. Ik zal de tweede dokter zijn die er heen gaat. Paul is nog aan het rondkijken en zien wat we er kunnen, en wat ik er nu precies zal doen is dus nog wat onduidelijk. In ieder geval niet, zoals in en om Kimilili (Kenya, zie 'derde reis') zelf spreekuren doen: het gaat echt om training en voorlichting. Zelfs hoe lang ik zal wegblijven is nog niet (helemaal) zeker. Een maand of twee, is de bedoeling.

De voorbereidingen zijn in volle gang: paspoort, visum, vaccinaties, vliegticket, hotel voor de eerste nacht e.d. zijn geregeld, nadenken wat er allemaal mee moet is nooit af, maar lijkt nu toch aardig compleet. Het is de bedoeling dat ik dinsdag 13 november van Schiphol weg vlieg, en 's avonds in Addis Ababa aan kom (grote rode stip op de kaart). De volgende dag moet ik op een binnenlandse vlucht doorvliegen naar Gambela (A) en van daar nog eens een uur of twee per auto naar Dembi Dolo (B).

Ik ben benieuwd…


P.S.: voor de organisatie die mijn reis heeft voorbereid, zie http://www.rotarydoctors.nl, klik dan op 'projecten' en daar op 'Dembi Dolo'. Je ziet dan hoe er ruim een maand geleden tegen het project werd aangekeken. Hun kaart is mogelijk ook wat duidelijker dan de mijne. En onder 'Afgesloten projecten' kan U nog Kimilili (en Sacha) vinden, waar ik mijn derde reis was.

P.S.2: mijn e-mail adres is veranderd naar jwalangendijk@gmail.com.

  • 07 November 2012 - 14:20

    Wiepke Algera:

    Hallo Jan Willem: Wij Fokje en ik hebben het verhaal gelezen van je nieuwe uitzending en wensen je veel
    goeds toe en ook nog gefeliciteerd met de inmiddels geboren kleinkinderen en ook de groeten aan Irene.

  • 07 November 2012 - 20:13

    Christian:

    Ha Jan Willem,

    Interessant om te lezen hoe het met jou en MSF verlopen is! Blij voor je om te lezen over nieuwe kleinkinderen en ook je nieuwe missie! Ik ga het weer volgen!

    Hartelijke groet,

    Christian

  • 07 November 2012 - 22:27

    Roelien Witvoet:

    Lieve mensen, wat fantastisch om te lezen dat jullie leven is verrijkt met twee kleinkinderen.
    En nu weer een nieuwe missie, ook weer een prachtige uitdaging. Jelle en ik wensen je alle goeds en wijsheid toe en wees voorzichtig. we volgen het.
    Warme groet Roelien.

  • 08 November 2012 - 14:05

    Doeke:

    Hallo overbuurman,
    Klinkt goed
    We waren al heel lang zonder je prachtige beschouwende verhalen uit verre oorden
    Voor volgde buurt BBQ weer terug??. Kunnen we het er weer even over hebben

  • 12 November 2012 - 14:41

    M&A:

    Fijn om weer iets van jullie te horen, over zowel de familie als de reisplannen. Van harte geluk gewenst met de 2 kleintjes. Dat wordt vooral de eerste jaren als ze zo snel veranderen veel heen en weer vliegen, neem ik aan. Wij genieten ook enorm van de kleine Sophie, maar hebben haar niet veel gezien door de gezondheidssituatie van mijn ouders. We waren wel een derde van de tijd in Veendam Mijn vader woont nu op een appartement in het AGW en moeder is na een zeer zwaar jaar overleden. Groeten aan Irene, de uitnodiging voor een bezoekje aan Texel staat en jij JW wensen we mooie ervaringen toe. Liefs, M&A

  • 12 November 2012 - 16:56

    Sjoerd:

    Beste Jan Willem,

    Fijn dat je straks hopelijk je ei (weer)kwijt kunt en opnieuw de kans krijgt om daadwerkelijk weer hoop/hulp te kunnen bieden,daar waar het nodig is. Benieuwd om weer van je te horen via je verslagen. Alle goeds toegewenst en tot ziens!

    Geertje/Sjoer

  • 18 November 2012 - 19:40

    Willem En Alie :

    Jan willem.
    Wij wensen heel sukses op je nieuwe missie,en van harte gefeliceteerd met jullie 2 kleinkinderen,
    en Irene natuurluk ook.Wegaan je weer volgen met je vele verslagen.Alle goeds toe gewenst en tot ziens.W & A.








  • 20 November 2012 - 09:34

    Nellie Van Der Meer:

    Dag Jan Willem
    Als alles volgens planning is gegaan ben jij op dit moment gearriveerd op de plaats van bestemming. Wat goed te lezen dat je je kennis en enthousiasme weer inzet voor de mensen die het nodig hebben.
    Alle bewondering dat je weer een ‘avontuur’ aangaat.
    Je familie is intussen uitgebreid met kleinkinderen; je zult hebben ervaren dat het een rijkdom is. Nog van harte!
    Ik hoop dat alles naar wens verloopt en je gezond blijft en kijk uit naar je boeiende verslagen!
    Warme groet,
    Nellie

  • 24 November 2012 - 22:58

    Klaske Wynia:

    dag "oude" buurman,
    Wat leuk dat u weer onderweg bent ik wens u een goeie tijd toe en we zullen u weer volgen
    o en gefeliciteerd met jullie 2 kleinkinderen
    groetnis ut bitgummole durk en klaske en kids

  • 25 November 2012 - 17:48

    Lowie:

    Dag JW,
    Terwijl Marina en ik genoten vab een Verdi sessie in Ravenna, moest jij zonodig weer de wijde wereld in. Ik heb een hele dag met ridial zitten bellen om je goedereis te wensen. Gelukkig ben je op je oude dag geen geriater geworden, in mijn ervaring behoren die tot de kwakzalvers met psychofarmaca. Jij kunt als alles goedgaat jullie kleinkinderen veel verhalen vertellen, in ieder geval kijken wij nu al uit naar volgende verslagen.
    Met hertelijke groeten van Marina en mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Willem

Ik was huisarts in Beetgumermolen van 1977 t/m 2006. Toen na 30 jaar de kinderen op eigen benen stonden kwam een oud plan ten uitvoer: 'verweg' het leven meemaken, door er te gaan werken. Begin 2007 volgde ik aan het Koniklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam de 'tropencursus': drie maanden dagonderwijs met huiswerk 's avonds. Dat doende begon het solliciteren en zoeken naar een plekje. Dat lukte uiteindelijk, en dat leidde tot deze reizen. HgrJW.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 2532
Totaal aantal bezoekers 147509

Voorgaande reizen:

18 December 2013 - 23 Februari 2014

Zesde reis, weer Ethiopië

13 November 2012 - 24 Januari 2013

Vijfde reis: Ethiopië

01 Juni 2010 - 02 Februari 2011

Vierde reis: DR Congo

09 Oktober 2009 - 29 November 2009

Derde reis: Kenya

05 Januari 2009 - 10 Juli 2009

Tweede reis: CAR

26 November 2007 - 22 Oktober 2008

Eerste reis: Zuid Afrika

Landen bezocht: