Eindelijk - Reisverslag uit Beetgumermolen, Nederland van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu Eindelijk - Reisverslag uit Beetgumermolen, Nederland van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu

Eindelijk

Door: J.W.A. Langendijk

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

19 Oktober 2007 | Nederland, Beetgumermolen

Na 30 jaar 'huisartsen' in Beetgumermolen, een onvergetelijk afscheid aldaar eind december, 2 maanden afdeling spoedeisende hulp in het MCL-Leeuwarden om de 'tweede hulp bij ongevallen' te bekijken en mee te maken, volgde ik 3 maanden cursus in Amsterdam. Wat betreft die cursus: het viel me niet mee weer hele dagen in de klas te zitten, en mijn geheugen is duidelijk niet meer wat het geweest is. Maar ik leerde er op een andere manier aankijken tegen gezondheidszorg in minder geprivilegeerde gebieden, en schoolde bij in zaken die zich in Beetgumermolen niet voordoen, zoals malaria, tuberculose en HIV. En vervolgens had ik een paar maanden geplande vakantie in Beetgumermolen, waarvan ik dankzij onze wat tegenvallende zomer wat minder tijd dan ik verwacht en gehoopt had in Eernewoude heb doorgebracht. Maar nu zal ik dan, ruim een maand later dan mijn bedoeling, dankzij bureaucratische verwikkelingen (je krijgt een werkvergunning als je een baan hebt, maar je krijgt pas een baan als je een werkvergunning hebt, en dergelijke cirkelredeneringen), 26 oktober wegvliegen naar Johannesburg, Zuid Afrika, en vandaar doorreizen naar Taung.

De aanvankelijke bedoeling, me door Artsen zonder Grenzen ( MSF) te laten uitsturen, is in ieder geval het komende jaar, van de baan. Ik denk dat ik op dit moment niet te bieden heb wat ze vragen, en zij boden ook niet echt wat ik dacht wel aan te kunnen. Wel is een MSF-uitzending erg dichtbij geweest.

Toen mij, door wat ik op de NTC leerde, al in maart-april duidelijk begon te worden dat MSF mogelijk toch niet zo'n goed idee was, kreeg ik naar aanleiding van verhalen van een cursus-klasgenote contact met een Zuid Afrikaanse organisatie, het 'Rural Health Initiative'. Op mijn eerste verzoek om informatie reageerden ze meteen zeer enthousiast, met het aanbod een plek voor me te organiseren in Taung. Waarom Taung? Ik had daar nog nooit van gehoord, en weet er nog steeds heel weinig van. Het antwoord is simpel: 'Waarom niet?' Want wat kan je nog zeggen als men antwoordt op de vraag waarom ze Taung voor me uitzochten: "They need you there." Natuurlijk: als ik ergens anders wilde kon dat ook, maar dit leek ze, gezien mijn voorgeschiedenis als huisarts het meest passende aanbod voor mij. De klasgenoot van de NTC die me het adres van RHI gaf, zit inmiddels in KwazuluNathal, maar om dat nu een reden te vinden ook naar KwazuluNathal te willen ging me wat ver. En verder ken ik niets of niemand in Zuid Afrika, en heb ik dus ook geen voorkeur om ergens terecht te komen. De contacten met Taung lopen nog steeds zeer gebrekkig tot niet. De contactpersoon die me was toegewezen, blijkt inmiddels ergens anders te werken. Direct telefonisch contact met het ziekenhuis leverde vooral erg veel gekraak van de telefoon op, en de verheugde uitroep 'So you are really coming!', maar betrekkelijk weinig informatie.

Als je solliciteert naar een baan bij de Zuid Afrikaanse overheid moet je zelf voor de benodigde papieren moet zorgen: diploma laten erkennen, inschrijven in het register van erkende dokters, visum en werkvergunning aanvragen. Dat klinkt simpel, maar heeft bij mij dus zo'n vier maanden geduurd. Gisteren was de heugelijke dag dat ik in De Haag het visum in mijn pas kreeg. Hèhè, het avontuur kan beginnen!

Kortom: veel beleefd dit jaar tot nu toe, en over een week dus eindelijk de grote stap voorwaarts, naar het nog grotendeels onbekende, ondanks de toch in mijn ogen redelijk gedegen voorbereiding. Ik ben benieuwd.
Ik zal mijn best doen zo nu en dan, met onregelmatige tussenpozen hier verslag te doen.

HgrJW.



Voor geïnteresseerden nog wat nadere informatie:

· De roepnaam van de cursus die ik volgde is NTC, acroniem voor Nederlandse Tropencursus, maar de officiële naam is een stuk langer: zie http://www.kit.nl/smartsite.shtml?id=1983&ch=FAB . Op de foto staan klasgenoten uit mijn groep.

. Voor het 'Rural Health Initiative' = RHI zie http://www.rhi.org.za/

· Er deden zich enkele MSF-mogelijkheden voor, degene waarover we bijna tot overeenstemming kwamen was een samenwerkings-project van de Belgische en de Spaanse afdeling van MSF in Kabo, in het noorden van de Centraal Afrikaanse Republiek. Ik ben erg ambivalent over het niet-doorgaan daarvan: enerzijds was het de bedoeling met MSF op pad te gaan, anderzijds twijfel ik nog steeds of mijn vaardigheden voldoende waren voor wat ze vroegen, en was de omgeving daar wel erg gewelddadig. (Meer over CAR? Zie de websites van MSF (http://www.artsenzondergrenzen.nl/index.php?pid=678, http://www.msf.be/nl/terrein/landen/afrika/centraal_afrika_news_03.shtml , en http://www.msf.es/proyectos/africa/rca/RepblicaCentroafricana.asp), en als algemene achtergrond ook http://news.independent.co.uk/world/africa/article3030349.ece.)

· Nadere informatie over Taung: Internet leverde mij niet veel meer dan de mededeling dat er nabij Taung een schedel van een soort hominide (vroege tussenvorm tussen mens en aap) is gevonden. En dat het ziekenhuis en de daar werkzame dokter Siwisa in 2006 een prijs kregen voor het opzetten van hun HIV/AIDS-behandel-programma: zie http://www.aidsportal.org/news_details.aspx?ID=2674. Een filmpje van CNN daarover is te vinden op: http://edition.cnn.com/video/#/video/health/2006/12/02/vanmarsh.sa.giving.it.up.cnn . Je ziet dan meteen wat van Taung, en je weet dan vrijwel evenveel als ik. Hierbij ook nog wat plaatjes, die ik van de RHI-site haalde, en twee plaatjes van Google Maps.

  • 19 Oktober 2007 - 07:56

    Lianne:

    Wat leuk Jan Willem. Ik vind jou ook wel een type om je Nederlandse collega's en kennissen via deze weg op de hoogte te houden van de ontwikkelingen aldaar.

    Ik blijf je volgen...

    Groeten,
    Lianne

  • 19 Oktober 2007 - 10:29

    Rene Comello:

    Ha die JW, eindelijk "it giet oan !"

    Aan mij de eer als 2e (dames gaan voor, nietwaar?) jou alle
    kracht,
    plezier,
    inventiviteit,
    genoegen,
    gezondheid
    en geluk
    te wensen voor de taak die je hebt gesteld. Moge het je goed gaan daar.

  • 19 Oktober 2007 - 11:50

    Jaap En Els Touw:

    Hoi JW,
    Je laatste weekje Nederland.
    Leuk om de site en het filmpje te zien.
    Groetjes, Els en Jaap

  • 19 Oktober 2007 - 13:24

    Ena:

    Hoi pap,
    Wat leuk! Ik ben benieuwd naar jouw volgende verhalen vanuit Taung. Liefs, Ena

  • 19 Oktober 2007 - 13:38

    Gerry Helfrich:

    Hallo Jan Willem, fantastisch dat je avontuur (zo mag ik het toch wel noemen) gaat beginnen.Zoals je weet heb ik alleen maar goede ervaringen met SA en hoop dat het jou net zo vergaat.
    Hat meubilair ziet er nog wel redelijk uit en het gebouw ook. Nu maar hopen dat je fijne collega's krijgt en dat je er prettig kunt werken en heel veel ervaring opdoen. Heel veel succes en het ga je goed. Ik hoop nog wat van je te horen. vr gr Gerry

  • 19 Oktober 2007 - 14:53

    Elske Van Zanden:

    Dacht ik nu via..via.. al gehoord te hebben dat je in Afrika zat! Waarschijnlijk is dat het verhaal van de CAR geweest. Als ik die foto's (ziet er trouwens wel prima uit!) zie krijg ik terstond heimwee. Zuid-Afrika is vast prima werken, maar hoe komt het dat ze te weinig dokters hebben? Of is Taung een dermate afgelegen plaats dat de Zuid-Afrikaanse dokters het te ver weg vinden? (Zelfde probleem als in de afgelegen gebieden van Australië). Hoe lang kan je in Taung werken? Zomer 2008 ben ik weer in Zambia, ben jij dan nog in Taung? Uiteraard zie ik nu al uit naar je ervaringen aldaar, maar eerst een hele goede reis/ aankomst. Mu zamaye hande, Elske

  • 19 Oktober 2007 - 21:52

    Esther :

    Jan willem,
    wat leuk voor je dat je nu dan de stap gaat maken naar het verre afrika. ik ben erg benieuwd naar je belevenissen daar.
    heb een goede tijd, ik blijf je volgen
    esther elisabeth doeglas

  • 20 Oktober 2007 - 12:42

    Ernst Graff:

    nu waarschijnlijk echt voor de laatste keer tot ziens,
    en afwachten van de eerste afrikaanse berichten.

    heel veel succes,

    Ernst

  • 21 Oktober 2007 - 13:17

    Jaring Beeksma:

    Onlangs sprak ik een patient van je, die meende je op de poli van het MCL te gezien te hebben . Hij geloofde het niet, todat hij je blote tenen in je sandalen zag!
    Ik denk dat je de mooiste tijd van je leven zult krijgen, ik wens het je in ieder geval toe.We houden contact.


  • 21 Oktober 2007 - 20:08

    Christiaan Hoff:

    Ha Jan Willem,

    ziet er prima uit, daar.
    Ik hoop snel meer te horen, via deze site of positieve berichten op CNN, dat mag ook.
    groeten,

    Christiaan

  • 25 Oktober 2007 - 21:23

    Roelien:

    Lieve Jan Willem, wat fantastisch dat het allemaal is gelukt, je bent bovendien door ons fit bevonden, dus het ovontuur kan beginnen. Alle goeds, we zullen vaak aan je denken, en je via de mail volgen. DIKKE ZOEN

    ROELIEN.

  • 26 Oktober 2007 - 07:48

    Dick Van't Veer:

    Hoi Jan Willem!
    Ik hoorde dat je inmiddels vertrokken bent! We wensen je vanaf de Lytsedyk heel veel succes. Ergens heel diep (Deeeep in my heart...) weg ben ik toch wel blij dat je niet in een vreselijke brandhaard op deze aarde zit. They need you there.

    Dick en Alexandra

  • 29 Oktober 2007 - 22:19

    Janny:

    Hoi Jan Willem

    Geweldig van je om dit avontuur aan te gaan,wij wensen jou een goede tijd toe met veel wijsheid en liefde voor je medemens,wij horen vast nog van je en anders via Irene.
    Veel sterkte en een fijne tijd.

    Benny en Janny út Menaem.


  • 11 November 2007 - 15:12

    Dirk-jan :

    dierbare jw,hoe is het jou vergaan daar in het verre land,al een beetje gewend ?
    we zijn eigenlijk stik nieuwsgierig naar je verhalen,maar werken gaat voor,we
    horen later wel, hier is niets veranderd,iedereen nog druk met alles en nog wat, wij hebben onze eigen z.afrika in de vorm van een televisie-drama,zo krijgen wij onze informatie over dat land.hopelijk krijgen wij goede berichten
    uit jou pen,een goede tijd toe gewenst,
    wij kijken uit naar een berichtje van je
    groeten uit menaam!


  • 25 November 2007 - 16:19

    Djoke En Æbe Palsma:

    Veel succes bij het werk wat u gaat doen.
    We vinden het leuk om u op deze manier te kunnen volgen.

    Groetnis ut Bitgum

  • 16 December 2007 - 18:01

    Dirk-jan +jook:

    hoy jw,hoe gaat het, van irene kregen we de kans om even met je te praten alleen dan zonder geluid de eerste keer was de verbinding weggevallen maar irene heeft de verbinding weer hersteld dus we doen weer mee,je weet dat wij geen helden zijn met ingewikkelde machines.
    je verhalen zijn boeiend en soms aangrijpend,je verbazing over de mens is duidelijk en overal aanwezig.houdt een dagboek bij dat meer voor jezelf is en stuur het naar irene om het eventueel te laten inbinden,je schrijft kostelijk,kleine anecdotes vertellen en zodanig dat de lezer er zelf bij lijkt te zijn. je schrijft van je af en dat moet een goed gevoel geven.
    in holland lopen we de kerst tegemoet met de traditionele kerst gebaren en gebeuren. vrije dagen en kerstpakketten
    in rood en paars verpakt,dus over ons hoef je je niet ongerust te maken.
    denk aan jezelf en luister bijv. naar de taxie-chauffeur en naar al die goedbedoelende mensen,we hopen nog heel veel goed nieuws van je te horen.
    sorry voor dit geneuzel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Willem

Ik was huisarts in Beetgumermolen van 1977 t/m 2006. Toen na 30 jaar de kinderen op eigen benen stonden kwam een oud plan ten uitvoer: 'verweg' het leven meemaken, door er te gaan werken. Begin 2007 volgde ik aan het Koniklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam de 'tropencursus': drie maanden dagonderwijs met huiswerk 's avonds. Dat doende begon het solliciteren en zoeken naar een plekje. Dat lukte uiteindelijk, en dat leidde tot deze reizen. HgrJW.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1523
Totaal aantal bezoekers 147608

Voorgaande reizen:

18 December 2013 - 23 Februari 2014

Zesde reis, weer Ethiopië

13 November 2012 - 24 Januari 2013

Vijfde reis: Ethiopië

01 Juni 2010 - 02 Februari 2011

Vierde reis: DR Congo

09 Oktober 2009 - 29 November 2009

Derde reis: Kenya

05 Januari 2009 - 10 Juli 2009

Tweede reis: CAR

26 November 2007 - 22 Oktober 2008

Eerste reis: Zuid Afrika

Landen bezocht: