Begonnen - Reisverslag uit Taung, Zuid-Afrika van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu Begonnen - Reisverslag uit Taung, Zuid-Afrika van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu

Begonnen

Door: J.W.A. Langendijk

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

03 November 2007 | Zuid-Afrika, Taung

Geheel volgens plan zaterdagmorgen 27 oktober aangekomen in Jo'burg en het gereserveerde hotel gevonden. Het weekend de toerist uitgehangen: de prijzen verbazen me: voor slechts R650 (ca 60 Euro) wordt je ruim een halve dag door een chauffeur annex gids rondgereden. Zaterdag was het echt Nederlands weer: (water)koud, ca 10º, miezerig en erg laaghangende bewolking, zondag was het mooi, lekker-zonnig met wat wolken, ca 18º. Enkele toeristische hoogtepunten van Jo'burg en Soweto bekeken. Maandag auto gehuurd, bagage op het vliegveld ingeklaard (kostte met elkaar ruim hele ochtend), en naar Kimberly gereden; de dichtst bij Taung gelegen plek waar de auto kon worden ingeleverd. Prachtige tocht, zij het wat lang (ruim 500km). Onderweg mijn eerste neushoorns tegengekomen, lopend langs een hek langs de weg. Omdat daar wegwerkzaamheden waren heb ik er geen foto van kunnen maken. Over het algemeen was het een zacht glooiend, begroeid landschap, meestal gras-achtig, met verspreid wat bomen, en af en toe wat koeien, en heel af en toe stukken bewerkt akkerland. Grote stukken waar ik vele kilometers helemaal alleen was: voor- noch achter me een auto, en geen tegenliggers. Merkwaardige ervaring.
Vanuit Kimberly werd ik opgehaald door een collega (ca 150km), naar me later bleek de medisch directeur, zoals je dat in Nederland zou noemen. Hij moest toch in Kimberly zijn, om een zoon, die in Kaapstad studeert, maar een weekje thuis geweest was, op de bus te zetten. Jammer voor hen dat ik er 1½ uur langer over deed dan mijn Jo'burgse begeleidster van RHI ingeschat had, terwijl ik toch lange stukken meer dan 100km/h reed.

Dinsdag en woensdag geacclimatiseerd in Taung. Het ziekenhuis is op het eerste gezicht aardig, en niet erg oud. De zaal van de foto van Internet is inderdaad de mooiste die ze hebben, en waarschijnlijk nog speciaal voor die foto opgepoetst, want de andere zien er iets minder uit. Afgesproken dat ik per 1 november (donderdag) zal beginnen op de OPD (= polikliniek). De tussenliggende twee dagen behalve voor oriëntatie in het ziekenhuis (veel mensen handen gegeven en alle namen snel weer vergeten helaas) gebruikt voor formaliteiten als het krijgen van een Zuid Afrikaanse bankrekening (dat alleen kostte ca 4 uur.) Ik heb nu ook een Zuid Afrikaanse mobiele telefoon. Vooralsnog is nergens internet te vinden hier, dus de communicatie gaat per SMS met- en via Irene. Mijn postadres: J.W.A. Langendijk, Taung District Hospital, Private bag X535, Taung, 8584, South Africa.

Het weer is meestal bijzonder lekker: overdag warm-zonnig, met een klein windje ter verkoeling, 's nachts niet koud. En af en toe een fantastisch mooi onweer. Ik kon afgelopen avond (vrijdag 2 november) buiten bij het licht van de bliksem zitten eten! Maar er is ook al een vrijwel de hele dag aanhoudende miezerige regen geweest, waarvoor een paraplu, maar geen jas nodig was.

Donderdag 1 november was mijn eerste echte werkdag. Ik was er wat zenuwachtig voor, maar het was een bijzonder goede dag. Een aantal zaken gezien die hier gewoon zijn, maar thuis in B'molen niet voorkomen: HIV met complicaties, TBC, hepatitis, en een hemato-pneumothorax door een steekwond in de borst. Aardige collegae die de tijd nemen me door de papieren heen te worstelen, en locale gewoontes uit te leggen. Wat de verslaglegging betreft ben ik geheel terug in het papieren tijdperk, compleet met vrijwel onleesbare collega's-handschriften. Maar ook dat zal wel wennen.

Daar het vinden van een functionerende internet-verbinding nog een probleem is, s.v.p. geen foto's of andere grote bestanden opsturen voorlopig.

HgrJW.

  • 03 November 2007 - 15:33

    Johan Reehoorn:

    Ondanks de enorme afstand hemelsbreed toch zo dichtbij via de multi media. Ik hoop dat je je snel thuisvoelt in je nieuwe omgeving en dat je er met plezier kunt werken, maar ondertussen ook kunt genieten van de mooie natuur.
    Wij sporten rustig verder. Is daar bij jou gelegenheid voor ?
    Nu Jan-Willem het ga je goed.
    htgr.
    Johan

  • 03 November 2007 - 15:38

    Ena:

    Hoi pap,
    Fijn dat je zo'n goede eerste werkdag gehad hebt (een hemato-pneumothorax, hmmm...). Ook mooi het plaatje van het landschap. Tot gauw weer mails! Liefs, Ena

  • 03 November 2007 - 15:42

    Dick Van't Veer:

    Jee. Spannend zo in een heel andere setting te werken. Ik moest weer even denken aan de dag dat ik tijdens mijn Surinamereis polikliniek deed in een Indianendorp. Het medisch hand- en denkwerk verschilt niet zo, en de vraag die door de verpleegkundige geformuleerd wordt is duidelijk, maar het verschil bleek vooral in de andere logistieke en finaciele mogelijkheden. Het ga je goed!

    Dick

  • 03 November 2007 - 15:47

    Jolien:

    Hoi Jw, zo te horen is het allemaal redelijk voorspoedig verlopen. Geen zoekgeraakt koffers en netjes afgehaald. Keurig allemaal.
    De tijd gaat snel nu je niet meer afwacht, kennelijk. Tenminste ik neem aan dat je nog in oktober arriveerde ipv 27 november...
    Dat onweer, het weer en het mooie landschapje spreken me zeer aan! Heb het goed! liefs, Jolien

  • 03 November 2007 - 16:56

    Els Touw:

    Hoi JW, fijn om wat van je te horen. Hier gaat gewoon alles zijn gangetje: cursus met Rachel met lekker zwoel weer 14 graden, opa Touw is hier, en Marjoleine. Wat druk op het werk omdat het moeilijk is om een paar uur extra collega te krijgen. Groeten, Els

  • 03 November 2007 - 17:20

    Henk2:

    Heel goed geregeld allemaal. Maar wat zijn nu die cirkels op de google map in het echt?

  • 03 November 2007 - 17:40

    Auk:

    Hoi JW,Wat goed om je avonturen te lezen ,hier in Toulouse.Brengen ze mekaar regelmatig steekwonden toe?Ze spelen hier riddertje met grote sabels, we waren bij het kasteel van Carcassonne, vandaar.Hgr,Auk, Henk Pierre Petra Anna Simon

  • 04 November 2007 - 07:51

    Lianne:

    Geweldig dat reis en acclimatisering goed is gegaan! Heel heel succes nog daar. Ik hoop gauw meer (actie) foto's te zien.

    Groeten, Lianne

    PS: wonderlijk dat je ondanks de grote afstand nog gezellig kunt babbelen.

  • 04 November 2007 - 11:42

    Joske:

    Fijn te lezen dat je goed aangekomen bent. Gelukkig kun en moet je nu schrijven, zo kunnen wij zien hoe snel je went aan de omgeveing, en mn de medische omgeving. Veel medisch en vooral menselijk succes gewenst.

  • 04 November 2007 - 12:25

    Seerp :

    Hallo Jan Willem,
    Zo te zien is de reis goed verlopen en heb je de spullen mee kunnen nemen naar je huis. Het huis ziet er mooi uit. Ik hoop dat je je daar wat op je gemaak gaat voelen in de nieuwe omgeving. Het landschap zie er mooi uit.
    groeten
    Seerp

  • 04 November 2007 - 13:22

    Gerry:

    Hallo JW Fijn dat je nu ter plek bent.
    Ik hoop dat SA ook in je bloed gaat zitten, vlg mij is het een virus wel een goede 1 dus raak maar gauw besmet.
    Mooie 2 onder 2 kap woning met ook nog een garage, je wordt verwend.
    Een fijne tijd en veel werkplezier.
    Groetjes Gerry

  • 04 November 2007 - 21:44

    Helene De Vries:

    Hoi Jan Willem,
    Leuk om van je te horen. het blijft een wonder, internet!
    Op de dag van je vertrek 26 oktober is kleinzoon Max geboren. groetjes dus van oma de Vries en het beste, helene

  • 06 November 2007 - 15:38

    Nico Van Egmond:

    Prachtig om je berichten te lezen. Hoor de mengeling van verwondering en interesse. Ik verwacht dat je snel je draai zult vinden. Je lijkt me geknipt voor zo'n plek. Geniet er van!Groet, Nico

  • 06 November 2007 - 17:50

    Elske Van Zanden:

    Prachtig Jan willem, en vooral het feit dat alles weer op papier moet, lijkt me relaxed.

  • 07 November 2007 - 13:56

    Monique:


    Hoi, Jan-Willem, wat fijn dat alles toch redelijk vlekkeloos verlopen is naar afrikaanse begrippen.Krijg toch wel de kriebels als ik je eerste belevenissen lees, zoals OPD, neushoorn langs de weg etc. Ben benieuwd! Weet je al wat PEARL in het medisch dossier betekent? Veel werk-en ander plezier, groeten, monique

  • 10 November 2007 - 21:28

    Janny Bakker:

    Hoi Jan w
    Na alle berichtjes te hebben gelezen weet ik dat het goed met je is,denk dat dit een hele uitdaging is die wel bij je past,door de tijd heen zullen we weten wat je ervaringen zijn en de omstandigheden, van uit je werkplek, wat je allemaal beleefd,pas goed op je zelf en we horen (lezen) wel weer van je.

    Hart Gr Janny.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Willem

Ik was huisarts in Beetgumermolen van 1977 t/m 2006. Toen na 30 jaar de kinderen op eigen benen stonden kwam een oud plan ten uitvoer: 'verweg' het leven meemaken, door er te gaan werken. Begin 2007 volgde ik aan het Koniklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam de 'tropencursus': drie maanden dagonderwijs met huiswerk 's avonds. Dat doende begon het solliciteren en zoeken naar een plekje. Dat lukte uiteindelijk, en dat leidde tot deze reizen. HgrJW.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 147603

Voorgaande reizen:

18 December 2013 - 23 Februari 2014

Zesde reis, weer Ethiopië

13 November 2012 - 24 Januari 2013

Vijfde reis: Ethiopië

01 Juni 2010 - 02 Februari 2011

Vierde reis: DR Congo

09 Oktober 2009 - 29 November 2009

Derde reis: Kenya

05 Januari 2009 - 10 Juli 2009

Tweede reis: CAR

26 November 2007 - 22 Oktober 2008

Eerste reis: Zuid Afrika

Landen bezocht: