Betere kaart van Taung op Google Maps - Reisverslag uit Taung, Zuid-Afrika van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu Betere kaart van Taung op Google Maps - Reisverslag uit Taung, Zuid-Afrika van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu

Betere kaart van Taung op Google Maps

Door: J.W.A. Langendijk

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

07 Juli 2008 | Zuid-Afrika, Taung

Google Maps heeft sinds kort nóg betere plaatjes van Taung en omgeving. Bijgaand de plattegrond van het ziekenhuis, met enige uitleg, en een plaatje genomen van het ziekenhuis in het avondzonnetje, over de tennisbaan heen: op de plattegrond stond ik dus helemaal links op het terrein, en fotografeerde naar rechts.
Op de kaart zie je rondom het ziekenhuis terrein vage vierkantjes: dat zijn de stukjes grond en de huisjes van 'gewone' Taung-bewoners.

Voor de wat wijdere omgeving: ga naar www.google.com,
Klik daar bovenaan op 'maps', en zoek daar op Taung, South Africa. In eerste instantie kom je dan op een plek in het niets, bij de landbouwschool; daar staat inderdaad een bordje Taung. Het is halverwege Taung Station, dat als je de hoofdweg volgt naar links ligt, en het ziekenhuis waarvoor je naar rechts moet. De grote cirkels die je ook hier weer ziet zijn het gevolg van bevloeiing: erg grote spuitinstallaties draaien rond een vast punt waar de buis uit de grond komt, en zorgen zo voor een begroeid gebied in deze semi-woestijn.

• 24 Juli 2008 - 10:16

Jeltje :

Hallo Jan Willem
    Met veel genoegen lees ik jouw verhalen. Wat leef jij in een andere wereld nu.Zelf zijn wij ook in Soweto geweest en dan krijg het beeld er wel bij hoe jij zoiets ervaart.
    Onze vakantie was naar Canada en dat is geheel iets anders. Geen cultuur maar prachtige natuur. Met een camper op stap was ook wel spannend.
    Veel plezier verder in Afrika.
    Groet van fam. Schoustra

• 28 Juli 2008 - 19:34

Petra:

Hoi JW, nou qua tennisbaan lijken jullie goed uitgerust. Simon tennist graag, meestal op ons dakterras, dat is dan tenminste niet binnen. Mooi om het zo uit de lucht te bezien bij je. De omgeving doet me aan ons 'gazon' denken; het is nogal dor in de tuin. We begieten soms de vijgeboom en andere aanplantsels in de hoop ze in leven te houden.
    Hagr, Petra

Jan Willem

Ik was huisarts in Beetgumermolen van 1977 t/m 2006. Toen na 30 jaar de kinderen op eigen benen stonden kwam een oud plan ten uitvoer: 'verweg' het leven meemaken, door er te gaan werken. Begin 2007 volgde ik aan het Koniklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam de 'tropencursus': drie maanden dagonderwijs met huiswerk 's avonds. Dat doende begon het solliciteren en zoeken naar een plekje. Dat lukte uiteindelijk, en dat leidde tot deze reizen. HgrJW.