Na lange aarzeling… - Reisverslag uit Beetgumermolen, Nederland van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu Na lange aarzeling… - Reisverslag uit Beetgumermolen, Nederland van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu

Na lange aarzeling…

Door: J.W.A. Langendijk

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

17 Mei 2010 | Nederland, Beetgumermolen

Het laatste berichtje via deze weg dateert alweer van 1 december 2009.
Ik had me voorgenomen om eerst eens erg diep na te denken of ik nog wel eens (zo) weg wilde als ik gedaan had. De avonturen in de CAR waren toch wel wat erg heftig. Het werken in Kenia daarna, was lekker ontspannen, maar mogelijk wat té ontspannen, misschien omdat het zo kort was dat ik er niet echt 'in' kon groeien.

Het werkelijke nadenken en verwerken begon pas na de feestdagen. En één van de dingen die me daarbij hielp was het lezen van het boekje van Linda Polman 'De Crisiskaravaan'. Ik kan dat iedereen aanbevelen, al stelt het vooral het probleem en geeft het geen oplossing daarvan.
Het probleem is dat noodhulp op zijn minst in een aantal gevallen de oorzaken van de nood op zijn minst niet kleiner maakt, en mogelijk (volgens Polman: zeker) verergert. Om te 'mogen' werken in een conflictgebied moet je toestemming van de lokale machthebber(s?) hebben, en vaak betekent dat dat je die moet kopen. Dat hoef je niet persé corruptie te noemen, vaak heet het 'invoerrechten', 'leges', 'omzetbelasting' (voor de spullen die je nodig hebt, zoals medicijnen), 'bouwvergunning', milieuvergunning' (bijvoorbeeld voor verbetering van je kliniek of de weg erheen) of heeft het een nog andere, ook in ons land gebruikelijke naam. En wat doet die lokale machthebber dan met jouw 'belastinggeld' anders dan de oorlog die hij aan het voeren is financieren? In ieder geval niet voldoende gezondheidszorg bieden; daarom is MSF daar nu juist.

Praten daarover binnen Artsen zonder Grenzen was boeiend. Men beseft het probleem. Verhelderend vond ik de uitspraak dat 100% juiste hulpverlening in een crisisgebied waarschijnlijk niet mogelijk is. Maar 100% foute hulpverlening is wel mogelijk: niets doen namelijk.
De lopende actie van Artsen zonder Grenzen, 'Noodhulp = Noodzaak' is een reactie op de twijfels die kennelijk niet alleen ik had, maar veel andere mensen hebben.

Na een poos aarzelen, nadenken, en verder lezen, kwam ik voor mezelf tot de conclusie dat ik ondanks dit alles, en ondanks de opgedane, soms ook wel negatieve, ervaringen, toch nog eens met MSF op stap wilde. Het blijft een club die ik vertrouw, met doelstellingen die ik nastrevenswaard vind, en ik tref er mensen waar ik graag mee samenwerk. Kortom: ik kreeg er weer zin in.

Afgelopen weken passeerden projecten in Bangladesh, Haïti, en India de revue, maar om allerlei redenen gingen die voor mij niet door. En nu is afgesproken dat ik begin juni naar een plekje ga genaamd Pinga, in de provincie Noord-Kivu van de Democratische Republiek van Congo. Bossen en heuvels; heel anders dan de half-woestijn van Vakaga.

Als je erover leest typisch weer zo'n plek waar je beter niet kan zijn, en waar dus MSF juist wél moet zijn. En dus waarom ik niet? Ik heb er zin in, voor zover dat mogelijk is met alle bovengenoemde ambivalentie.

HgrJW.

  • 17 Mei 2010 - 10:58

    Henk2:

    Goede reis!

  • 17 Mei 2010 - 18:32

    Esther:

    hey jan willem,
    mooi dat je weer gaat, een goede tijd daar!

  • 17 Mei 2010 - 18:34

    Jan Woudstra:

    Jan Willem, ik vind het dilemma zeer herkenbaar. Ik las als jongetje alle boeken over Albert Sweitzer uit de bibliotheek. Toen ik naar Groningen ging viel ik al snel van mijn geloof door medestudenten die mij de ogen deden openen. Dit veranderde min of meer in een soort nihilistische opstelling, dat hun opgeleide dokters maar terug zouden moeten. Nu verkeer ik weer in een wisselende ambivalentie zoals jij die mooi uitdrukt. Als niemand iets doet weet je zeker hoe het afloopt. Ik heb bewondering voor jou moedige keuze.
    groeten en sterkte Jan Woudstra en kijk uit naar jou belevenissen.

  • 17 Mei 2010 - 19:23

    Elske:

    Jan Willem, ik zou wel mee willen. Er was vorige week een mooie reportage op Canvas over de regio waar jij heen gaat. Veel droevenis, maar ook veel veerkracht van vooral de vrouwen die er wonen. Er voor deze veerkrachtige vrouwen (en mannen) doe je het toch? Goede reis, Elske. PS, ik ga in augustus naar Zambia, klinkt dichtbij, maar is toch ver van de plek waar jij in Congo zit.

  • 17 Mei 2010 - 19:26

    Petra:

    Mooie overwegingen. Tja, met dat belastinggeld wordt ook vast niet alleen maar oorlog gevoerd, maar ook wel wat administratie bijgehouden, wegen verbeterd en ambtenaren aan het werk geholpen misschien. Succes in elk geval en goede reis!

  • 17 Mei 2010 - 20:25

    Dick:

    k Zie je morgen! Neem je je gele boekje mee?

  • 17 Mei 2010 - 21:07

    AUK:

    Lijkt me een verstandige beslissing, als MSF geen nuttige hulp geven, wie dan wel.Maar wat een rotland! Goede reis en sterkte!

  • 18 Mei 2010 - 07:55

    Kim Vandenberghe KIT:

    Dag Jan Willem,
    Ik kijk weer uit naar je reisverslagen die ik altijd erg boeiend vind.
    Groetjes
    Kim

  • 18 Mei 2010 - 21:06

    Hennie Mulder:

    Hoi Jan Willem,
    Ik bewonder je besluit en wens je een goede periode in Congo, waar je weer fantastisch werk "mag" doen voor de mensen. Ik kijk uit naar je verslagen.
    Alvast een goede reis!
    Hartelijke groet,
    Fred en Hennie Mulder.

  • 21 Mei 2010 - 19:44

    Machiel En Grada:

    Hoi Jan Willem, Wat ben je toch een goed mens. Dat je dit allemaal doet voor de medemens.
    We waren even in Beetgumermolen maar hebben je helaas niet ontmoet. Volgende keer dan maar. We wensen je heel veel succes op deze nieuwe missie en kijken uit naar je mooie verhalen. Lieve groet van Machiel en Grada

  • 24 Mei 2010 - 14:00

    Rob Leemans:

    Beste Jan Willem,
    Leuk dat je De Crisiskaravaan hebt gelezen en toch weer gaat. Het boekje bevestigde mijn eigen idee al wat ik er over had, maar ik deel ook wel je mening dat niets doen niets oplost. Maar toch...
    Goede reis en veel succes!

  • 29 Mei 2010 - 07:50

    Nellie:

    Dag Jan Willem,
    Respect dat je je kennis weer beschikbaar stelt voor je medemens. Ik wens je een goede reis veel werkplezier en kom gezond weer terug! ik kijk nu al uit naar je boeiende verslagen!
    Ik kom net uit Kroatië wat niet vergelijkbaar is met waar jij naar toe gaat, maar de gevolgen van de laatste oorlog zijn daar nog heel goed zichtbaar. Vooral de zeer treurige verhalen van de mensen hebben veel indruk op mij gemaakt. En toch ondanks alles: de wereld is mooi.
    Hartelijke groet,
    Nellie

  • 31 Mei 2010 - 07:34

    Carolien:

    Dag Jan Willem,

    Weer een bewuste keuze om wat voor de medemens te doen!
    Succes en ik ben benieuwd naar je boeiende verslagen.

    Goede reis!

  • 03 Juni 2010 - 05:43

    Klaske Rijpstra:

    nou veel succes daar hopelijk heb je de mogelijkheid om met ons je ervaringen weer te delen en voorzichtig doei
    durk klaske ineke en stefan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Willem

Ik was huisarts in Beetgumermolen van 1977 t/m 2006. Toen na 30 jaar de kinderen op eigen benen stonden kwam een oud plan ten uitvoer: 'verweg' het leven meemaken, door er te gaan werken. Begin 2007 volgde ik aan het Koniklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam de 'tropencursus': drie maanden dagonderwijs met huiswerk 's avonds. Dat doende begon het solliciteren en zoeken naar een plekje. Dat lukte uiteindelijk, en dat leidde tot deze reizen. HgrJW.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 440
Totaal aantal bezoekers 147622

Voorgaande reizen:

18 December 2013 - 23 Februari 2014

Zesde reis, weer Ethiopië

13 November 2012 - 24 Januari 2013

Vijfde reis: Ethiopië

01 Juni 2010 - 02 Februari 2011

Vierde reis: DR Congo

09 Oktober 2009 - 29 November 2009

Derde reis: Kenya

05 Januari 2009 - 10 Juli 2009

Tweede reis: CAR

26 November 2007 - 22 Oktober 2008

Eerste reis: Zuid Afrika

Landen bezocht: