Blijvende verbazing over werk en diamanten. - Reisverslag uit Taung, Zuid-Afrika van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu Blijvende verbazing over werk en diamanten. - Reisverslag uit Taung, Zuid-Afrika van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu

Blijvende verbazing over werk en diamanten.

Door: J.W.A. Langendijk

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

16 December 2007 | Zuid-Afrika, Taung

Er blijft erg veel gebeuren, en ik blijf me hier verbazen, maar ik merk dat als ik het dagboek dat ik hier bij hou lees, dat het toch erg veel variaties op steeds hetzelfde thema zijn: de verbazing over de acceptatie van de zaken zoals die gaan hier, door iedereen die ermee van doen heeft: de slachtoffers van criminaliteit en geweld, die het kennelijk doodgewoon vinden dat ze in elkaar geslagen worden voor een mobiele telefoon, of schooljongens die elkaar met messen bewerken om een meisje. Ze kijken je aan of je gek bent als je ze vraagt of ze ook aangifte van mishandeling doen. Nee, want ik weet niet wie het gedaan heeft, is het meest gegeven antwoord. Maar dat hoeft U ook niet te weten: dat moet de politie uitzoeken, daar zijn ze voor. Maar die kunnen dat alleen als U aangifte doet. Maar ook de politie, en ook de ziekenhuismedewerkers, waaronder mijn collega's, lijken alles gewoon te vinden.
Of de (vele) verkrachtingszaken. Daarvoor moeten wij als openbaar ziekenhuis bij de slachtoffers bewijs verzamelen: resten van huid, haren, bloed of sperma van de eventuele dader, waarop DNA-onderzoek gedaan kan worden. Een tijdrovend werkje. Maar laatst had ik dienst en was ik van 02:00 tot 03:30 uur doende met een verkrachtte mevrouw van 82. Bovendien erg mager en in mijn ogen uiterst onappetijtelijk lelijk. Nu begrijp ik verkrachters toch al niet, maar om nu iemand die je (over)grootmoeder kan zijn (men begint hier erg jong met kinderen krijgen: vóór je 20-ste verjaardag al twee kinderen hebben is niet ongebruikelijk) te pakken…
Als overheidsziekenhuis moeten wij van iedereen die dood is gegaan overlijdensverklaringen maken. Ook van mensen die niet of zelfs nooit in het ziekenhuis waren. Dat is dus (heel) anders dan in Nederland. Er wordt gekeken naar kennelijke tekenen van geweld, en je probeert uit het verhaal van de nabestaande op te maken wat er aan de hand was. Maar vermeld nooit HIV als doodsoorzaak, want dat brengt niet alleen schande over de overledene en de nabestaanden maar vooral: dan keert de verzekering niet uit!
En dan ondervoeding in een toch betrekkelijk rijk land met relatief redelijke sociale voorzieningen als Zuid Afrika. Ik heb er moeite mee dat als 'natuurlijke doodsoorzaak' te bestempelen: in Nederland werd zeer recent een Indiase mevrouw en haar echtgenoot en haar tante veroordeeld wegens mishandeling, de dood ten gevolge hebbend voor zoiets. Maar men durft hier niet voor het besmet zijn met HIV uit te komen, dus blijven mensen weg van de zorg tot het (veel te) laat is. Een oma bracht haar kleinkindje van twee jaar dat nog geen 8 kilo woog. De ambulance-chauffeur zei dat het nog leefde toen ze instapten, maar bij aankomst in het ziekenhuis, ongeveer 5 minuten later, was het overleden. Inmiddels leerde ik dat dat hier dus als natuurlijke doodsoorzaak kan worden beschouwd: longontsteking door ondervoeding; niks geen AIDS, hoewel naar alle waarschijnlijkheid zowel het kindje als haar beide ouders dat hebben, zoals we uit het verhaal van oma konden opmaken. De ouders waren er zelf niet 'omdat ze aan het werk waren', zei oma. Mogelijk, maar veel waarschijnlijker is dat ze zich niet durven te vertonen, omdat ze ook zelf broodmager zijn. Dus zal oma over niet al te lange tijd eerst de ene, en dan de andere ouder van haar overleden kleinkind brengen, vrees ik. Het 'stigma' op HIV is nog heel erg groot. Op TBC ook, maar dat wordt toch beter geaccepteerd, heb ik de indruk.

Maar het is niet alleen maar kommer en kwel:
Vrijdag was er feest in het ziekenhuis. 'We' hadden een gouden medaille gewonnen als beste 'rural hospital' van de regio. Ik heb er zeer gemengde gevoelens over: dan moet het elders om ons heen dus nóg slechter georganiseerd zijn!

Dankzij mijn auto kan ik nu dus ook toeristisch rondkijken, zoals ik al schreef. Ik was vorig weekend in Kimberly, en bekeek het 'big hole', de oude diamant-mijn, waar de diamant-mijn-industrie van Zuid Afrika begon. Mijn-industrie is nog steeds relatief gevaarlijk, maar zo'n 175 jaar geleden werd dit gat vrijwel alleen met handkracht gegraven. En onder water gaat het nog driehonderd meter verder naar beneden: dat kan je nu niet meer zien, want er wordt niet meer gepompt. Terwijl men beneden aan het graven was vielen er dus voortdurend stenen vanaf de randen naar beneden: het moet vreselijk geweest zijn!
Toen ik hier nog maar net zat begon men vrijwel tegenover het ziekenhuis, aan de andere kant van de rivier die daar loopt, met grote graafmachines te graven. Ik dacht eerst dat men me voor de gek hield toen mij verteld werd dat men naar diamanten aan het zoeken was. Maar het blijkt echt zo te zijn. Ruim een maand werd er vrijwel continue, dag en nacht door, gegraven. En kennelijk hebben ze de hoop nu opgegeven, want sinds vrijdag zijn ze bezig de gaten weer dicht te gooien. Ik liep een ommetje, en vond nog een 'small hole'. Op de achtergrond kan je het ziekenhuis zien liggen.

  • 16 December 2007 - 22:04

    Sonja:

    Lieve Jan Willem,
    Blijf je verbazen,over alles wat je daar meemaakt,gewenning aan misstanden is niet te verkiezen.Wees voorzichtig,dat je geen TBC oploopt en denk aan verdoven van je patiënten als dat nodig is(inside joke!)Ga eens de mooie wildparken in voor verstrooing,de natuur op jouw foto's is niet erg aantrekkelijk.Jaap raadt de Drakensbergen aan en de Kaapprovincie,hij heeft 3 jaar in Zuid Afrika gewoond.We blijven je volgen via jouw dagboek en wensen jou veel veerkracht toe in je werk en erbuiten!
    Groeten van Jaap en mij,Sonja.

  • 17 December 2007 - 08:21

    Nicole:

    Dank weer voor je mooie verhalen JW!
    We blijven ze meelezen.
    En natuurlijk daar waar nodig vertellen dat je nog springlevend bent! Tjonge, wat zijn geruchten toch hardnekkig!

    Succes en sterkte,
    hartelijke groeten Nicole.

  • 17 December 2007 - 09:35

    Petra:

    Met hart en ziel: prachtig.

    Succes Jan Willem!

  • 17 December 2007 - 12:37

    Monique:


    Tussen spreekuur door even gauw je nieuwe wederwaardigheden gelezen. Je kan nog steeds mooi "verhalen". Er verandert kennelijk in 17 jaar niet zoveel, hoogstens denk ik dat een aantal dingen nog slechter geregeld zijn dan in mijn tijd... de opkomst en ontkenning van HIV mn.

    Groetjes en blijf je verbazen!

  • 17 December 2007 - 18:11

    Gerry:

    Hallo Jan Willem
    Ik zie er al naar uit om weer een berichtje van je t krijgen, het is erg leuk om ze te lezen, en op deze manier ook eens kennis te maken met SA.
    Ik raad je ook inderdaad van harte aan om een wildpark te bezoeken, dat is geweldig en de Drakensbergen zijn erg mooi. Daar kun je heerlijk wandelen en evt de San tekeningen bewonderen.
    Ik hoop snel weer wat van je te kunnen lezen.
    Gerry

  • 17 December 2007 - 19:46

    Grada:

    Het is een lust om je verhalen te lezen. Zoals iemand eerder al schreef, je zou ze moeten bundelen als je thuis komt. De opbrengst zou naar het aidsfonds kunnen. Vanuit een koud (-2, wellicht toch weer een elfstedentocht) Lekkum willen we jou, ondanks alle misere, fijne kerstdagen toe wensen en een prettige jaarwisseling.
    Groetjes Machiel en Grada.

  • 17 December 2007 - 20:45

    Thea :

    hallo Jan WIllem,
    Bijzonder allemaal hoor!
    Ik hoop dat er naast verbazing ook rust is om te genieten.
    Succes met alles.
    Thea.

  • 17 December 2007 - 21:54

    JoJan En Ina:

    Hoi Jan Willem,

    leuk om via jouw prachtige verhalen met je mee te mogen leven. we genieten van elke aflevering.
    jammer dat jouw standplaats te veel uit de route is van onze geplande rondreis begin januari.
    groet, ook voor Irene.


  • 18 December 2007 - 04:41

    Auke Rijpstra:

    hallo dokter,ik dacht dat wij naar het wide westen waren vertrokken maar zo te zien[lezen]is het hier een paradijs.keep up the good work o and be the way we are doing great gr auke pietsie en willen en sjoerd

  • 18 December 2007 - 13:40

    Tine:

    Als ik zo je verslag van je belevenissen in Taung lees, vraag ik me af wat je je toch op de hals gehaald hebt om naar Zuid-Afrika te gaan. Natuurlijk lees je dit soort berichten ook weleens in dag-en weekbladen, maar nu jij ze zo aan ons mailt doen ze je toch meer.
    Deze week stuur ik je nog een paar artikels. Die zullen er ongetwijfeld vrij lang over doen voor ze je bereikt hebben. Vandaar nu alvast goede kerstdagen en een voorspoedig maar vooral hulpvaardig 2008.
    Groet,tine.

  • 19 December 2007 - 19:39

    Alie:

    HaLo Jan willem.
    Wij volgen jouw reisverslag met veeL aan
    dacht.En hopen dat jij je er nu een beetje thuis gaat voeLen.Wij missen jouw
    hier in BeetgumermoLen weL want de mooie
    Lichtjes in de bomen voor juLLie huis,
    branden nog niet .Wij wensen jouw een
    Goede Kerst en Voorspoedig Nieuwjaar en
    HeeL VeeL Gezondheid toe.
    Groet van WiLLem en ALie Rijpstra.

  • 24 December 2007 - 11:11

    Shyla:

    Hallo Jan Willem,

    Je doet ons steeds weer verbazen. Wat een belevingswereld,zeg! Sterkte, maar vooral voorzichtigheid geboden.
    Fijne kerstdagen toegewenst in een wereld met zoveel contrasten.

    Groet, Tom en Shyla

  • 24 December 2007 - 15:00

    Jan En Saapke:

    Beste Jan Willem,

    Wij wensen je hele fijne Kerstdagen toe en een gezond 2008. We hebben bewondering voor wat je daar doet en wensen je alle succes toe.

    Groeten
    Jan en Saapke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Willem

Ik was huisarts in Beetgumermolen van 1977 t/m 2006. Toen na 30 jaar de kinderen op eigen benen stonden kwam een oud plan ten uitvoer: 'verweg' het leven meemaken, door er te gaan werken. Begin 2007 volgde ik aan het Koniklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam de 'tropencursus': drie maanden dagonderwijs met huiswerk 's avonds. Dat doende begon het solliciteren en zoeken naar een plekje. Dat lukte uiteindelijk, en dat leidde tot deze reizen. HgrJW.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 147544

Voorgaande reizen:

18 December 2013 - 23 Februari 2014

Zesde reis, weer Ethiopië

13 November 2012 - 24 Januari 2013

Vijfde reis: Ethiopië

01 Juni 2010 - 02 Februari 2011

Vierde reis: DR Congo

09 Oktober 2009 - 29 November 2009

Derde reis: Kenya

05 Januari 2009 - 10 Juli 2009

Tweede reis: CAR

26 November 2007 - 22 Oktober 2008

Eerste reis: Zuid Afrika

Landen bezocht: