Goede kerst & voorspoedig 2008, en nog lang daarna - Reisverslag uit Taung, Zuid-Afrika van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu Goede kerst & voorspoedig 2008, en nog lang daarna - Reisverslag uit Taung, Zuid-Afrika van Jan Willem Langendijk - WaarBenJij.nu

Goede kerst & voorspoedig 2008, en nog lang daarna

Door: J.W.A. Langendijk

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

25 December 2007 | Zuid-Afrika, Taung

Het is een merkwaardig stille dag. Nu is dat voor een eerste kerstdag niet zo gek, maar de lucht is effen grijs, het miezert alsof ik in Nederland zit, en het is relatief koel: zo'n 20 graden.
Daar kan je mee buiten ontbijten, maar ik ben anders gewend.

Ik deed mijn best om mooie kerst-nieuwjaars-plaatjes te maken en te vinden, maar slaagde daar niet erg in.

Maar toch:

Plaatje 'Taung Dam':

Waar het hart vol van is stroomt het toetsenbord van over. Bijgaand een plaatje van de Taung Dam, een stuwdam vlakbij Taung, waarachter een meer dat, zo je ziet tot boven aan toe gevuld is. Het is kennelijk een relatief nat seizoen, hoorde ik ook op de radio. Maar dit is dan ook het seizoen dat de watervoorraden voor de rest van het jaar opgevangen moeten worden. Het is hier een semi-woestijnklimaat: de Kalahari is niet heel erg ver naar het westen van hier.
Ik voel me een beetje als dat stuwmeer: heel erg vol met belevenissen die nog lang niet allemaal een plaatsje hebben, maar die wel steeds beter in me gaan passen. De kans op overstroming is er nog wel, maar wordt beter gereguleerd. En de voorraad is nu al groot en mooi. Daar kan ik nog lang op teren.

De omgeving blijft boeiend: denk niet dat in West-Nederland de enige Randstad is: aan de oostkant van Taung heet het namelijk:

Plaatje 'Ranstad'

Ik geef toe: de bebouwing is wat minder dicht en hoog dan in de Nederlandse Randstad, maar voor Taung tamelijk kenmerkend: vierkante bouwseltjes met een golfplaat dak in verschillende grootte en mate van afwerking. Inmiddels weet ik dat de grootte niet alles zegt over de welstand van de inwoners: sommige wat grotere en ogenschijnlijk mooiere huizen worden bewoond door zóveel mensen dat het daarbinnen erg overbevolkt is, terwijl er kleinere hut-achtige bouwsels zijn, waarvoor twee of drie auto's staan te glimmen. Ook hier weer: niet alles is wat het op het eerste gezicht lijkt.

En dan: de toekomst:

Plaatje 'Uil'

Tamelijk vaag, zo je ziet.
* De Ûlkerite (het huisje in Eernewoude) verbouwen? Plannen daarvoor nog vaag.
* Hoe lang hier nog blijven? Plannen niet uitgewerkt.
* Wat daarna? Plannen afwezig.

Dat klinkt negatiever dan het is: ik laat de toekomst voornamelijk gewoon op me afkomen.
Een jaar en twee dagen geleden was het geweldig afscheid van de praktijk in Beetgumermolen.
Gisteren 31 jaar geleden zijn we verhuisd naar Beetgumermolen.
En vandaag heb ik een rustig beschouw-dagje in Taung.
Ik geniet van de veranderingen en de belevenissen, ben er zeer content mee, zoals het allemaal gaat en gegaan is tot nu toe.

Ik wens jullie allen een eveneens beschouwende, maar daardoor hopelijk goede feestdagen en een zeer voorspoedig 2008!

HgrJW.


P.S.:
Nogmaals dank voor alle reacties. Daar ik Uw e-mail adres niet krijg bij Uw reactie kan ik er helaas niet persoonlijk op reageren, al zou ik dat bij veel berichtjes die U plaatste wel graag gedaan hebben. Reactie via deze site maakt het te openbaar. Neem mij niet kwalijk.
HgrJW.

  • 25 December 2007 - 09:30

    Peter En Marion:

    Beste Jan Willem,wij wensen jou ook al het goede in 2008 en hopen nog vele malen je verhalen hardop voor te mogen lezen. Soms moeten we van de berg af om hem te kunnen zien. Denken ondertussen met weemoed terug aan onze voormalige huisarts, die had hier wel raad geweten met al die snotbommels op westerwird.

  • 25 December 2007 - 09:33

    Sjoerd:

    Goede dagen toegewenst!Een gezond 2008.Mijn fietsroject zit al op 10.000 euro. En er komt nog steeds bij.Ga eind januari een maand naar India Gisteravond kreeg ik ook de kerstcollecte in Beetgum!
    Fantastisch ,he. We missen je wel bij het trimmen.

  • 25 December 2007 - 11:39

    Maaike En Sikke:

    Bêste Jan Willem,

    Kryst yn Bitgum, de loft is griis.
    Sneon in moaie winterdei hawn,
    it fjild en de beammen moai wyt, in skitterend gesicht.
    Wij winskje dy in sûn en lokkich 2008 ta.

    Maaike en Sikke

  • 25 December 2007 - 12:09

    Jolien:

    Lieve JanWillem,

    Ik had even weinig tijd voor van alles, maar ik las net je laatste twee berichten. Je schrijft prachtig! Dank je wel daarvoor dus.
    Indrukwekkende verhalen.....
    Ik schrijf je hopelijk over niet te lang in het nieuwe jaar wat uitgebreider. Werkt er ook nog een meer persoonlijk email adres van je?

    voor nu... een heel mooi 2008 gewenst met veel nieuwe ervaringen, waarvan je nog veel kunt leren, voordat ze weer verloren gaan omdat we nu eenmaal allemaal er niet meer zullen zijn uiteindelijk. Of ga je ervoor zorgen dat er meer van bewaard blijft??
    En ik hoop natuurlijk dat je nog heel lang er zult zijn, langer dan ikzelf graag....


  • 25 December 2007 - 12:13

    Jan Woudstra:

    Beste Jan Willem,
    Het is eerste kerstdag, een rustige dag. Er ligt hier nog een dun dooiend laagje ijs op de vijver. Er is een stevige wind. Buiten moet het guur zijn. Het is bewolkt met wat onbestemd licht. Niet echt een kerstgevoel bij dit weer. Afgelopen zaterdag een prachtige winterdag met de bomen dik in de witte rijp tot aan het begin van de middag, het was schitterend, toen viel de dooi in. Vandaag laten we ons met ons gezin lekker verwennen in een friese uitspanning. Morgen moet ik zelf achter het fornuis. Alie is hier de vaste kok, maar 1 dag per jaar mag ik mijn kunsten vertonen. Hoewel Alie ook deze keer een rol heeft. Ze is met een stel vriendinnen bij een italiaan op cursus geweest en ze maakt ravioli met de pastamachine gevuld met spinazie en ricotta en kruidige ingredienten. Ik waag me aan wortelsoep, van een stienser volkstuin, en snoekbaarsfilet met appelstroop. Ik krijg nu al trek.Ik hoop dat jij in deze kerstdagen ook nog wat tijd vindt voor bespiegeling, met je naasten zo ver weg. groeten Jan, ook namens Alie.

  • 25 December 2007 - 14:11

    Els Touw:

    Hoi JW, vrolijk kerstfeest, heerlijk bij 20 graden in plaats van gure wind bij 4 graden. In het verpleeghuis is de drukte die altijd 's winters is: kennelijk een goede tijd om de ogen te sluiten. Geniet van al het vreemde, Groeten, Els

  • 25 December 2007 - 14:47

    Elly En Felix:

    Ook jou een goede Kerst toegewenst en een voorspoedig 2008 met veel nieuwe, interessante en positieve ervaringen. Helaas is het weer hier kennelijk even grijs als bij jou, met een aanzienlijk lagere temperatuur. Vorige week genoten van strak winterweer met prachtig berijpte bomen en struiken in de duinen. Vandaag zijn we met z'n tweeen, morgen alle kinderen en kleinkinderen.
    Groeten,
    Elly en Felix

  • 26 December 2007 - 09:13

    Hedzer En Jannie:

    Wij wensen je ook hele fijn Kerstdagen en gelukkig nieuwjaar.
    We volgen je elke week en respecteren je werk geweldig. Maar ook voor Irene hebben we het zelfde gevoel, vooral met deze dagen, is het voor haar niet altijd gemakkelijk, net als voor jezelf, denken we.

  • 26 December 2007 - 19:01

    Margret:

    Jan Willem, bedankt voor je epistels.Ik geniet met volle teugen van je verblijf in Zuid Afrika.Veel herkenning van wat je schrijft.Het land behoudt voor mij een bepaalde aantrekkingskracht. Door drukte aan zorg voor wederzijdse ouders kwam ik niet toe aan reageren op jouw prachtige verhalen.
    De kerstdagen zijn bijna voorbij, jammer genoeg geen witte kerst.Toch hebben we in Menaldum 2e kerstdag afgesloten met een prachtig avondrood.
    Jan Willem een gelukkig en gezond 2008 toegewenst en geniet van het prachtige Zuid Afrika.

    Margret

  • 26 December 2007 - 23:06

    Alie:

    Hoi Jan Willem,
    je mooie verhalen zetten ook een ander in deze levensfase flink aan het denken.
    Je laat zien dat een ander wereld deel een andere levensfase een mens tijd geeft alles nog eens van meerdere kanten op een rij te zetten.Erg verrijkend ,lijkt mij.Trouwens ook goed dat je misschien wat geweest is ook nog eens weer opnieuw waardeert, en je toch tot de conclusie kan komen dat een afscheid van een fase in je leven ook best op een feestelijke warme manier mag gebeuren.Inmiddels zitten de kerstdagen er bijna op ,gezellig met de jongens en een goed en gezellig maal.
    Jan is inmiddels voor een nachtdienst naar de dokterswacht.Morgen en vrijdag alles hier in de praktijk op een laag pitje.Ik wens je nog een heel gezond en goed 2008 toe in Afrika,en blijf zeer gaarne zoals jij zo mooi zegt ,je boeiende verhalen volgen.

    hartelijke groet
    Alie

  • 27 December 2007 - 08:36

    Christiaan:

    Beste Jan Willem,

    ook MCL draait deze dagen op een lager pitje. als we niet veel opereren kan er ook niet zoveel misgaan, natuurlijk. Zoals je misschien weet hebbe wij met enige regelmaat ook een maat onderweg voor defensie en dan krijgen we dus ook verslagen in de mail van het verblijf in den vreemde. Die verslagen zijn echter sterk medisch getint met (vooral sinds Afganistan) gruwelijke details, in schril contrast tot de beschouwende toon van jouw berichten, waar ook een snijder toch z'n voordeel mee kan doen. Alle goeds voor 2008!

    Christiaan

  • 27 December 2007 - 15:48

    Dick:

    hoi JW, even een berichtje uit Menaldum. De rust in dit huis is weergekeerd, eerst kinderen van Alexandra met hun kinderen en aanhang, en gisteren de van't veertjes met idem, dwz, nog geen kinderen. Genieten met elkaar, ik ben dankbaar hiervoor.
    We danken je voor je brieven van de afgelopen tijd, en hopen dat je hiermee doorgaat!
    Een heel goed 2008 gewenst van Alexandra en Dick

  • 27 December 2007 - 20:32

    Nicole:

    Beste "Ver weg bijna-buurman",

    Dit jaar zijn we eens niet met de hele medische bende in Bitgummole op oudjaarsavond. Vanuit Afrika en de achterhoek kunnen jij en wij naar dezelfde sterrenhemel kijken zoals we dat ook al jaren vanaf de Aismawei deden.

    JW,
    heel veel inspiratie en succes in 2008,
    hartelijke groet van ons 6-en.


  • 28 December 2007 - 10:18

    Loes :

    hallo Jan Willem

    Ook voor jou de beste wensen voor 2008. sorry dat ik nu pas reageer op je prachtige verhalen, ik hoor het je zeggen. Ik heb vakantie en eindelijk de rust om er voor te gaan zitten en terug te schrijven. Niet dat het hier nu zo vreselijk druk is geweest, gewoon de dagelijkse gang van zaken; hockey met Jurre 2 keer in de week, gym met Jente, werk, 3 verjaardagen, sinterklaas, kerst. Het jaar zit er bijna weer op en het is weer om gevlogen. Ik lees net dat het al weer een jaar geleden is dat jij afscheid hebt genomen en ben verbaasd, maar je hebt natuurlijk gelijk dat weet jij beter dan ik. Ik heb bewondering voor je ondernemingsgeest. Je droom waar maken, ongeacht je leeftijd. Je bent tenslotte nooit te oud om te leren, maar toch.
    Ik was van plan om een lang verhaal te schrijven, maar het moet toch wachten. Jurre wil graag bij zijn neefje in Leeuwarden spelen en daar ik de enige chauffeur in huis ben op het moment... Het komt wel goed uit dat jurre even de deur uit is. Jente krijgt een vriendje logeren en het is beter dat die samen kunnen spelen. Dus jan willem ik stop nu met mijn reactie, maar ik beloof dat ik niet weer zo lang op me zal laten wachten.

    groeten van ons allemaal en een leuke jaarwisseling.

    loes

  • 28 December 2007 - 16:33

    Thea:

    Hallo Jan Willem.
    We leven mee. En wensen je een goed jaarwisseling. Thea en Tjalling

  • 01 Januari 2008 - 13:14

    Ernst Graff:

    Beste Jan Willem,
    Je gaat ongetwijfeld een heel spannend jaar tegemoet.
    Allerbeste wensen dus voor 2008,vanuit een zonnig Goutum,waar de kruitdampen van gisteravond inmiddels zijn opgetrokken.
    Benieuwd waar je volgend jaar deze tijd verblijft.
    Groeten,

    Ernst

  • 01 Januari 2008 - 18:41

    Lot Jansen:

    Hee Jan-Willem!
    Ikvolg je log. Wat een belevenissen. Nog steeds helemaal de goede keuze om te doen?
    Jij ook de beste wensen voor het nieuwe jaar!!!!! Veel succes daar en wie weet tot ziens in het "saaie" Friesland... (Afgelopen nacht iemand opgenomen met een schotwond... Echt saai.. Haha.)
    Liefs, Lot

  • 02 Januari 2008 - 13:54

    Martien En Aly:

    Insgelijks J.W., we genieten van je brieven, een goede tijd gewenst ,we denken aan je, hartelijke groeten Martien en Aly.

  • 02 Januari 2008 - 16:03

    Jook+dj:

    dag jw. eerst een goed 2008 toegewenst,
    veel leven in de brouwerij met op gepaste tijd rust en begrijpen waar je terecht in bent gekomen,van binnen ongeschonden van buiten niet geraakt.Ik probeer net als een van je dochters tussen de regels door te lezen,maar dat valt niet mee,waarschijnlijk wil het oog niet meer mee en is de blik wat star.
    Oude jaarsavond was het veel te mistig om het vuurwerk te zien,maar verder hebben we niks gemist en is alles gegaan zoals het moest gaan.
    ik wil maar zeggen dat ons leven in schril contrast staat met dat leven waar jij nu in verkeert en dat we moeten oppassen dat we geen verwende drollen worden.op een mooie winterdag hebben we Irene op de thee gehad,rooibossenthee,komt uit sa echt lekker,mischien kun je die daar ook krijgen er zijn diverse smaken beschikbaar,proberen maar.pas een beetje op je zelf,doen wij ook,het gaat je goed
    en tot de volgend keer groeten uit menaam.

  • 03 Januari 2008 - 09:37

    Peter Kraft:

    Ha die Jan Willem
    Nu heb ik dan eindelijk de tijd en de rust om te reageren op je berichten. Om te beginnen wil ik je zeggen dat ik het erg bijzonder vind om op deze manier contact met je te houden.
    Je begrijpt, ik heb een onbeschrijflijk drukke maand achter de rug, Drie maal afscheid in december en nog twee in januari. En dat was het dan. Ik ga dus nu al je verhalen lezen.

    Allerlei vrienden en kennissen wensen ons (ons!) veel plezier in deze 'nieuwe levensfase' en dat terwijl Sonja gewoon 53 jaar is en nog een tijdje niks nieuwe levensfase doet. En ik zelf ga per 1 april twee dagen per week bij Visio werken. (als videoloog, ja zo heet zo iemand...) maar ja, het zal wel moeten wennen, dat wel. Ik heb met een toch meer bloedend hart afscheid genomen van mijn audioloog zijn dan ik een jaar geleden had gedacht. Maar ja: het blijft een verstandige beslissing.
    Beste Jan Willem, geniet daar ginds nog maar een tijd: ik lees je verhalen graag
    En natuurlijk ook een goed en gelukkig 2008 gewenst!

    hartelijke groet van Peter Kraft


  • 03 Januari 2008 - 17:55

    Elske:

    Jan Willem,
    Ik wens je een fijn en gezond 2008 waarbij je goede (in)zichten krijgt op medisch gebied in jou regio.

  • 06 Januari 2008 - 17:27

    Sonja:

    Hoi Jan Willem,
    Jaap en ik wensen jou en Irene een heel goed 2008 met veel nieuwe ervaringen!We zijn net teruggekeerd van een 14 dagen Terschelling met kinderen en kleinkinderen en heb weer gauw jouw verhaal gelezen bij thuiskomst.Succes bij alles en veel groeten van Jaap en mij,Sonja.
    www.phaedrahiem.nl

  • 06 Januari 2008 - 18:37

    John:

    Hallo Jan Willem,
    een verjaarsvisite in Engelum op de 4de januari en dan hoor je nog es wat.
    Wel moet ik nog een behoorlijke inhaalslag maken, gezien alle verhalen, maar een voorspoedig 2008 voor jou en je fam. is van alle tijden nietwaar!! Dus bij deze...
    Ik blijf je volgen.
    groet John Lesterhuis
    Surhuisterveen


  • 09 Januari 2008 - 16:33

    P. Dijkstra-Nadema:

    Beste dokter,

    Een gezond en gelukkig 2008 toegewenst in Zuid-Afrika en veel genoegen in uw werk.

    Met vriendelijke groet,

    Pietsje Dijkstra-Nadema

  • 09 Januari 2008 - 16:36

    Nellie Van Der Meer:

    Dag Jan Wilem,
    Van Gerda Vermeer vernam ik wat jouw de afgelopen en komende maanden bezig houdt. Op mijn verzoek was ze zo aardig jouw site aan mij door te sturen. Ik vraag niet of je het hiermee eens bent want het is al een feit.....

    Wat een prachtige verhalen en foto's! en wat een geweldige invulling van je 'vrije' tijd.
    Omdat ik plannen heb als toerist Zuid Afrika te bezoeken heeft het nog meer mijn belangstelling. Maar jouw persoontje is natuurlijk nog veel belangrijker. De reis die ik waarschijnlijk ga doen is van Kaapstad via Lesotho
    Swaziland Krugerpark naar Johannesbug. Ik kom dus niet bij jouw in de buurt.
    Afgelopen zomer was ik 30 dagen in Vietnam. Ook zeer de moeite waard. Aangekomen in Ho Chi Minh City afgezakt naar Mutho en daarna bijna het hele land door tot aan de grens van China. Met name het Noorden is nog niet vervuild door toerisme dus geweldig.

    Ik hoop dat je een hele goede tijd daar hebt en nog krijgt. Ik wens je veel gezondheid, veiligheid en plezier en blijf je nu volgen.

    Hartelijke groeten,
    Nellie van der Meer

  • 10 Januari 2008 - 11:13

    Riekje:

    Hallo Jan Willem, ik had nog niet gereageerd, maar lees je steeds met veel belangstelling en ook bewondering. En nog de allerbeste wensen voor 2008 natuurlijk.

  • 30 Augustus 2008 - 15:40

    Jook +dj.:

    dag jan-willem,hoe gaat het er mee,het is al een tijd geleden dat we via het toetsenbord met elkaar spraken,
    wij voelen ons wel een beetje schuldig dat we de tijd "verzeten" hebben,maar we gaan het weer proberen en nu volhouden,Je verhalen zijn heel herkenbaar en je bespiegelingen ook,
    het lijkt me erg moeilijk om met de mensen daar te communiceren,niemand weet iets van de ander en
    we zitten stevig in ons
    eigen denkwereldtje.
    Wij hebben nog steeds
    problemen met de pc,het is altijd moeilijk om in je side te komen en zien we je photo dan eindelijk
    is hij zo weer weg, en dan maar weer overnieuw beginnen,bovendien weet ik niet of ik in het goede jaargetij zit,misschien zitten we wel verkeerd, voor zover ik weet zitten we bij de jaarwisseling terwijl het voorjaar al voorbij is. Bij ons gaat alles zijn gangetje nog niet echt een dokter nodig en
    nog steeds bezig met potjes en pannetjes,hoewel het tempo wel trager wordt,de inspiratie ook loopt wat weg en we hebben al zo veel, het klimmen der jaren wordt
    langzamerhand duidelijk,
    Ik weet niet of de verhaaltjes aan een lengte zijn gebonden of ik niet teveel plaats inneem van een ander,hetkletst zo heerlijk weg.Als je aan het aftellen gaat beginnen tel dan niet te snel hier gaan ook dingen die de boosheid doet opwellen,in ieder geval komen we nog een keer,groetjes aan Irene
    vanuit menaam dag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Willem

Ik was huisarts in Beetgumermolen van 1977 t/m 2006. Toen na 30 jaar de kinderen op eigen benen stonden kwam een oud plan ten uitvoer: 'verweg' het leven meemaken, door er te gaan werken. Begin 2007 volgde ik aan het Koniklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam de 'tropencursus': drie maanden dagonderwijs met huiswerk 's avonds. Dat doende begon het solliciteren en zoeken naar een plekje. Dat lukte uiteindelijk, en dat leidde tot deze reizen. HgrJW.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 691
Totaal aantal bezoekers 147620

Voorgaande reizen:

18 December 2013 - 23 Februari 2014

Zesde reis, weer Ethiopië

13 November 2012 - 24 Januari 2013

Vijfde reis: Ethiopië

01 Juni 2010 - 02 Februari 2011

Vierde reis: DR Congo

09 Oktober 2009 - 29 November 2009

Derde reis: Kenya

05 Januari 2009 - 10 Juli 2009

Tweede reis: CAR

26 November 2007 - 22 Oktober 2008

Eerste reis: Zuid Afrika

Landen bezocht: